Jump to content

Edit History

Husakallen

Husakallen

Nå har jeg funnet løsninga på problemet slik det er beskrevet innledningsvis, det er så enkelt at man vil ikke tro det, men svaret er en solcelleregulator, Victron MPPT 100/20 til 1700 kr. Via load-utgangen kan man koble, styre og programmere alt mellom himmel og jord (via bluetooth) på mellom 0 og 100v. Da har jeg integrert motorkontroller (gass) som jeg kan programmere, styre og overvåke via mobilen. Ergo er det altså muligheter for å ligge på dekk, skru farten opp/ned, samtidig kontrollere spenning/lading/forbruk/gjenværende tid osv osv, helt trådløst. Sammen med en BMV712 og den inkluderte Smartshunten har man ganske enkelt alt. Behøver ikke engang egen lader(e); kan kobles rett på den billige 950i generatoren på 800w med ren sinus på finn til 1800 kr. Man kan til og med koble på solceller, hahaha ?

Solcelleregulatoren til 1700 kr er ganske enkelt en kombinert inverter, eller regulator, lader, strømkontroller, you name it. Det kan med sannhet sies at dette er et virkelig og ekte grønt produkt i blå forkledning. Tenk hva det vil si for de fattigste av oss, de som kanskje bare eier et skarve solpanel, og har arvet et gammelt startbatteri til forbruk - om de bare hadde hatt 1700 kr, da...

I så fall hadde de hatt tilgang på all mulig strømstyring, lading osv osv - ja, en helt ny verden - eneste nødvendige ekstrautstyret er en mobiltelefon, eller PC. Kjøper man i tillegg enda en greie; en Victron kommunukasjonsenhet (med sim-kort og satelitt) burde det finnes muligheter for å kunne holde kontakten med verden, eller dyrene, også :)

Dette utrolige produktet revolusjonerer ganske enkelt en hel verden, gjennom å legge press på en hel industri, eller hele elektronikkbransjen som sådan, samtidig som de kan utfordre hele handelsbalansen i verden, men også maktbalansen, samt bestemme vilkårene for (fri)handel. Samtidig viser de frem et lite utsnitt av hvordan fremtiden kan se ut, preget av bærekraftige, kortreiste og selvhjulpne off-grid installasjoner. Og ikke bare det, itillegg hvordan dette kan gjøres billig, miljøvennlig, enkelt, tilgjengelig, og ikke minst, kvalitetsmessig utført fra et lite sted i de (blå) Nederlendene.

Victron er kult ;)

Husakallen

Husakallen

Nå har jeg funnet løsninga på problemet slik det er beskrevet innledningsvis, det er så enkelt at man vil ikke tro det, men svaret er en solcelleregulator, Victron MPPT 100/20 til 1700 kr. Via load-utgangen kan man koble, styre og programmere alt mellom himmel og jord (via bluetooth) på mellom 0 og 100v. Da har jeg integrert motorkontroller (gass) som jeg kan programmere, styre og overvåke via mobilen. Ergo er det altså muligheter for å ligge på dekk, skru farten opp/ned, samtidig kontrollere spenning/lading/forbruk/gjenværende tid osv osv, helt trådløst. Sammen med en BMV712 og den inkluderte Smartshunten har man ganske enkelt alt. Behøver ikke engang egen lader(e); kan kobles rett på den billige 950i generatoren på 800w med ren sinus på finn til 1800 kr. Man kan til og med koble på solceller, hahaha ?

Solcelleregulatoren til 1700 kr er ganske enkelt en kombinert inverter, eller regulator, lader, strømkontroller, you name it. Det kan med sannhet sies at dette er et virkelig og ekte grønt (eller blått) produkt. Tenk hva det vil ha å si for de fattigste av oss, de som kanskje bare eier et skarve solpanel, og har arvet et gammelt startbatteri til forbruk - om de bare hadde hatt 1700 kr, da...

I så fall hadde de hatt tilgang på all mulig strømstyring, ja, en helt ny verden - eneste nødvendige ekstrautstyret er en mobiltelefon, eller PC. Kjøper man i tillegg enda en enhet; en Victron kommunukasjonsenhet (med sim-kort og satelitt) burde det finnes muligheter for å kunne holde kontakten med verden, eller dyrene, også :)

Dette utrolige produktet revolusjonerer ganske enkelt en hel verden, til og en hel industri, samtidig som de kan legge press på hele handelsbalansen i verden, men også utfordre maktbalansen, samt bestemme vilkårene for (fri)handel, samtidig som de viser frem et lite utsnitt av hvordan fremtiden kan se ut, preget av bærekraftige, kortreiste og selvhjulpne off-grid installasjoner. Og ikke bare det, i tillegg hvordan dette kan gjøres billig, enkelt, tilgjengelig, og ikke minst, kvalitetsmessig utført, fra et lite sted i de (blå) Nederlendene.

Victron er kult ;)

Husakallen

Husakallen

Solcelleregulatoren til 1700 kr er ganske enkelt en kombinert inverter, eller regulator, lader, strømkontroller, you name it. Det kan med sannhet sies at dette er et virkelig og ekte grønt (eller blått) produkt. Tenk hva det vil ha å si for de fattigste av oss, de som kanskje bare eier et skarve solpanel, og har arvet et gammelt startbatteri til forbruk - om de bare hadde hatt 1700 kr, da...

I så fall hadde de hatt tilgang på all mulig strømstyring, ja, en helt ny verden - eneste nødvendige ekstrautstyret er en mobiltelefon, eller PC. Kjøper man i tillegg enda en enhet; en Victron kommunukasjonsenhet (med sim-kort og satelitt) burde det finnes muligheter for å kunne holde kontakten med verden, eller dyrene, også :)

Dette utrolige produktet revolusjonerer ganske enkelt en hel verden, til og en hel industri, samtidig som de kan legge press på hele handelsbalansen i verden, men også utfordre maktbalansen, samt bestemme vilkårene for (fri)handel, samtidig som de viser frem et lite utsnitt av hvordan fremtiden sannsynlig ser ut, preget av bærekraftige og selvdrevne off-grid installasjoner. Og ikke bare det, i tillegg hvordan det kan gjøres billig, enkelt, tilgjengelig, og ikke minst, kvalitetsmessig utført, fra et lite sted i de (blå) Nederlendene.

Victron er kult!

Husakallen

Husakallen

Nå har jeg funnet løsninga på problemet slik det er beskrevet i innledningsvis, det er så enkelt at man vil ikke tro det, en solcelleregulator, feks Victron MPPT 100/20 til 1700 kr. Via load-utgangen kan man koble, styre og programmere alt mellom himmel og jord (via bluetooth) mellom 0 og 100v. Da har jeg integrert motorkontroller (gass) som jeg kan programmere, styre og overvåke via mobilen. Kan stå på dekk med en pils å skru farten opp/ned, kontrollere spenning/lading/forbruk osv osv, sammen med en Smart Victron BMV71 med Smartshunt har man ganske enkelt alt. Behøver ikke engang egen lader(e), kan kobles rett på den billige 950 generatoren med 800w ren sinus jeg kjøpte på finn til 1800 kr. Man kan til og med koble på solceller, haha ?

Solcelleregulatoren til 1700 kr er ganske enkelt en kombinert inverter, eller regulator, lader, strømkontroller, you name it. Det kan med sannhet sies at dette er et virkelig og ekte grønt (eller blått) produkt. Tenk hva det vil si for de fattigste av oss i verden, de som kanskje bare eier et skarve solpanel, og har arvet et gammelt startbatteri til forbruk - om de bare hadde hatt 1700 kr, da.... I så fall hadde de hatt muligheter for inverter, lading, ja, en helt ny verden - eneste nødvendige ekstrautstyret er en smarttelefon, eller PC. Kjøper de i tillegg enda en enhet; en Victron kommunukasjonsenhet (med sim-kort og satelitt) burde det finnes muligheter for å kunne holde kontakten med verden også :)

Med dette produktet revolusjonerer ganske enkelt Victron en hel verden, en hel industri, makt- og handelsbalansen i verden, samtidig som de viser oss et lite utsnitt av hvordan fremtiden kan se ut; preget av bærekraftige off-grid installasjoner, samt hvordan dette kan gjøres billig, enkelt, tilgjengelig, og kvalitetsmessig utført, fra et lite sted i de (blå) Nederlendene. 

Victron er kult!!

• Create New...