Jump to content

Lage nye ryggputer, kryssfiner eller annet materiele?

Bcrazy

Recommended Posts

Holder på å sy nye puter til min Nidelv 18, men seteryggene bak er dessverre helt pill råtne. Har kjøpt ny skumgummi, men må ha noe støtte bak for å få festet skinnet så det blir stramt. Finnes det noen enklere/mer moderne enn å bøye kryssfiner? Noe jeg egentlig ikke er så lysten på å begynne med...

Tips?

IMG-5505.jpg

IMG-5506.jpg

det er jo mange som lager båtkonstrukjsoner med sandwitch-konstruksjon med en slags skumplast i midten og glassfiber utenpå. plasten heter noe sånt som dvinocell (husker ikke helt) og selges på en del båtbutikker. Suger ikke vann og råtner aldri. Jeg er ikke så glad i å jobbe med glassfiber men hadde nok valgt det over å bøye til kryssfinér. Du sparer nok litt vekt også. Og mye vekt spart etterhvert som plasten holder seg tørr mens finerplata ville trukket vann.

Tenkt den tanken ja, jeg kan jo kanskje også bruke de gamle som mal, og legge glassfiber bak på denne. Hvor mange lag med glassfibermatte bør man ha? Trenger ikke være supersterkt, men må jo tåle litt. Begynner å få litt dårlig tid før sesongen også.... :)

dette er nok best egnet som vinterprojekt - jeg er i liknende situasjon selv og har bestemt meg for å la det stå til denne sommeren og ta putene til vinteren.

jeg tipper du må ha 4-5 lag glassfiber. Jeg ville brukt den gamle kryssfineren som mal ja - det kommer jeg til å gjøre på min. Men hos meg er konstruksjonen enklere, og jeg går nok for kryssfinér igjen, da det er mer behagelig å jobbe med såfremt du bare trenger rette plater.

AMelbye skrev On 23.5.2022 at 23.56:

det er jo mange som lager båtkonstrukjsoner med sandwitch-konstruksjon med en slags skumplast i midten og glassfiber utenpå. plasten heter noe sånt som dvinocell (husker ikke helt) og selges på en del båtbutikker. Suger ikke vann og råtner aldri. Jeg er ikke så glad i å jobbe med glassfiber men hadde nok valgt det over å bøye til kryssfinér. Du sparer nok litt vekt også. Og mye vekt spart etterhvert som plasten holder seg tørr mens finerplata ville trukket vann.

Divinycell, en av flere merker PVC-skum. Ikke kast den gamle den kan sikker brukes som form til å støpe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...