Jump to content

Midlertidig sink plassering

Nortonis Havulk

Recommended Posts

Uten på noen som helst måte være ekspert, så er nok dessverre svaret nei, det vil ikke fungere.

For det første : Hadde det fungert så hadde alle gjort det :wink:

For det andre : Metalldelene på båten din som står i saltvann er del i en diger elektrolytt, der spenningsforskjeller gjør at Ioner flytter seg fra metall i båten din . Du vil da ha en offer anode for at de skal gå fra den i stedet for godset i aksling/drev/propell. Offeranoden må da for det første være i elektrisk kontakt med det godset den skal ofre seg for, og dessuten være oppi samme elektrolytt som resten.

En bøtte saltvann kan også være en elektrolytt, men den er en annen elektrolytt og påvirker ikke det som skjer på utsiden av båten. De deler av båten som ikke stikker nedi bøtta er heller ikke del i den nye elektrolytten du har laget.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Svart (redigert)
9 minutes ago, Erik said:

Uten på noen som helst måte være ekspert, så er nok dessverre svaret nei, det vil ikke fungere.

For det første : Hadde det fungert så hadde alle gjort det :wink:

For det andre : Metalldelene på båten din som står i saltvann er del i en diger elektrolytt, der spenningsforskjeller gjør at Ioner flytter seg fra metall i båten din . Du vil da ha en offer anode for at de skal gå fra den i stedet for godset i aksling/drev/propell. Offeranoden må da for det første være i elektrisk kontakt med det godset den skal ofre seg for, og dessuten være oppi samme elektrolytt som resten.

En bøtte saltvann kan også være en elektrolytt, men den er en annen elektrolytt og påvirker ikke det som skjer på utsiden av båten. De deler av båten som ikke stikker nedi bøtta er heller ikke del i den nye elektrolytten du har laget.

Hei og takk for svar.

Jeg ser en båt som ligger et par lommer med meg, han har en kabel hengende ut igjennom kalesjen og ned i sjøen med sink på.

Er det da mulig og gjør det på denne måten, at da er man i samme elektrolytt området ?

Tror han har festet den i gir, eller motorblokk.

Må denne kabelen være ekstra tykk, eller vil en 6mm2 være nok ?

Redigert av Nortonis Havulk (see edit history)

Du skal frakte mA med spenning under 1 V. Derfor tåler ikke systemet særlig spenningsfall før det blir full stopp, eller så lav elektrontransport at korrosjonen vinner racet. Naboen din kan beskytte propell/aksling med den metoden. Tror jeg ville valgt 10 kvadrat som absolutt minimum. Og anoder av alu., de har bedre drivende spenning enn Zn.

Hulda skrev for 10 timer siden:

Du skal frakte mA med spenning under 1 V. Derfor tåler ikke systemet særlig spenningsfall før det blir full stopp, eller så lav elektrontransport at korrosjonen vinner racet. Naboen din kan beskytte propell/aksling med den metoden. Tror jeg ville valgt 10 kvadrat som absolutt minimum. Og anoder av alu., de har bedre drivende spenning enn Zn.

Dette tror jeg ikke er riktig. Har du noe regneeksempel som viser at man får spenningsfall av betydning?  Vil ikke motstanden her være ubetydelig, som i mikro-Ohm? Da vil vel effekten av å skure anoden fra tid til annen være større enn tjukkere kabel:)

I følge spenningrekka vil spenningen ligge på rundt 0,5V fra Zn til Fe og rundt 0,8V fra Zn til rustfritt.

Jeg har for øvrig tynn kabel til dette formålet. Men bytter gjerne til større kvadrat om jeg tenker feil:)

Hilsen

Belia

Nortonis Havulk skrev 1 time siden:

Fester man sinken med kabel  i bolten til motorlabben, vil den da dekke helt ut igjennom motor,gir,aksling og så propellen ?

En hver overgang øker motstanden. Det er følgelig gunstig å koble så nær det man skal beskytte som mulig. Poenget er å frakte elektroner med lavest mulig motstand for å erstatte elektroner som stikker av.

Jeg har skrevet masse om dette. De som ikke tror på det kan søke opp ifo som ligger fritt på nettet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...