Jump to content

Hvordan kappe finérplate (tilhengerplate) helt rett? (Innredning til jolle)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Ønsker tips til sløyd...:smiley:

Ungdommen kjøpte seg en Wester 360 i fjor, og treverket der er klart for en utskiftning. Det er slik tilhengerplate finér. Ser for meg ut som 12mm.

Vi har stikksag,  håndsirkel, bordsag og diverse annet. I og med at det her er litt avrundede kanter og fasongskjært tenker vi å prøve å lage nye plater selv ved å bruke de gamle som mal.

Men jeg har dårlig erfaring med at stikksag fint kan følge en blyantstrek, men at bladet bender litt her og der, slik at selve kuttet blir skjevt. Altså at på den ene siden av platen så er kuttet rett i forhold til blyantstreken, men på den andre siden så er det litt avhengig av om sagen har bøyd seg utover eller innover.

Hva bør jeg kutte med for å få et godt vertikalt rett kutt, samtidig som jeg kan følge en kurve tegnet oppå platen?

Er det noen spesifikke blader jeg bør ha til stikksagen? 

- og hva bør sårkantene av slike hengerplater behandles med, slik at de tåler litt bedre å stå i vann på regnværsdager? Bengalack?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sløyd med krumme flater er ikke lett. Fres er nok tingen, da unngår du «stikksagproblemet». Og så puss over med sandpapir.

Til behandling av sårkanter har jeg konkludert med at å mette med fortynnet epoxy (10-20% aceton) er tingen. For å hindre at dette sprekker opp, så limer du på en remse vevet glassfiber med ufortynnet epoxy over kanten. Puss så av grader og mal et strøk med 2-komp i ønsket farge til slutt. Det skulle holde noen år…

Takk for gode konkrete tips! @Familiesnekke, @NilsPils, @Gullfisk :cheers:

Jeg har 2 stk håndoverfreser, så burde klare å få til noe med dem. Bør jeg da grovkutte med stikksag, så klemme fast den gamle platen oppå, og så kjøre fresen bortover der hjulet løper langs med gammel plate?

På et par av platene så kan dette være vanskelig da de er råtnet i stykker,  men der får jeg heller sage og etterpå pusse inn kanskje?

Hva slags blad bør jeg ha til stikksagen? Fintannet og tynt, fintannet og bredt eller noe annet?

Her tenker jeg å ha platene "ubehandlet", men sårkantene månjeg behandle. Takker for tipset om fortynnet epoxy. Kan jeg bruke noe av epoxyen som selges på Biltema eller Jula? (Lett for meg å få tak i.) Er det noe av den som tåler sol?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Om du kan kjøre hjulet mot gammel profil, eller gjennskape den med en list eller lignende festet med tvinger, tenker jeg er en stor fordel.

Vet ikke hvordan BT og Jula sin epoxy er, men kan evt lakkes med UV bestandig 2 komp lakk etterpå.

Grand Banks jr skrev 18 minutter siden:

Hva slags blad bør jeg ha til stikksagen? Fintannet og tynt, fintannet og bredt eller noe annet?

Du bør ikke ha alt for fintannet blad, men det bør være nytt/skarpt.

Det høres ut som den stikksaga du har er særdeles elendige greier, når den ikke klarer å kutte 90 grader (vertikalt kutt) på ei 12mm finerplate.

Skaff deg ei ny skikkelig stikksag, hvor bladet også kan pendle i lengderetningen når du sager.

Med ei slik sag og et skarpt blad (midt i mellom grovtannet og fintannet), og du kan kutte etter blyantstreken så fint som bare det, både rett fram og i svinger.

Å bale med overfresen når malen din er i en slik tilstand som du beskriver, blir bare prakk.

Dette hørtes veldig ut som en jobb for ei bandsag. Kjenner du noen i nærheten som har bandsag? Det kan også hjelpe å skrive hvor i landet du holder til.

Båndsager er iblant store og vanskelige å få inn i bilen (min er feks for høy til å settes i bilen og ikke så grei å legge ned så jeg fraktet den hjem oppi båten som jeg hadde på båthenger). Noen ganger kan det nok være enklere å ta med det som skal sages enn saga.

Bpndsag kan jo også kjøpes og trenger ikke alltid å koste så mye, særlig ikke som brukt.

Om vi skal holde oss til verktøy du har så ville jeg saget rett frem med håndsag på mål. Svinger kan tas med stikksag med godt overmål som deretter files rett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...