Jump to content

Gjestehavner med turmuligheter for barn i Vestland?

Vestlandssong

Recommended Posts

Er det nokon som vil dele sine erfaringer om havner i Vestland som er fine å reise til med båten dersom ein vil gå tur? Tenker då på turer som starter frå brygga, slik at barneføtene ikkje er utslitt før me kjem i gang... :giggle: Gjerne litt enkle turer som passer til dei små på 5 og 9 år.  Er ikkje berre ute etter oppmerka og offisielle turer - kan også være ein spasertur rundt eit koselig vatn e.l.

Den komande helga skal me til Sunnhordland, så om nokon er godt kjent der så er det ekstra interessant. :smiley:

Redigert av Vestlandssong (see edit history)

Til nuten på Borgundøy/Fjelberg, rundt vatnet frå Husnes gjestehavn, Romsa rundt frå ei av bryggene der ein kan leggja til, rundtur på Halsnøy etter jolletur frå Ljøkjelsøy. Det er også flotte fjellturar frå Rosendal men dei er nok litt harde for både meg og små barneføter.

Buarøyna (rett ved flesland) er en kjekk havn for barn i den alderen. Vi har vært der noen ganger og de kan gå i mange timer å se på de gamle fortene. Det skal vist nok også være en rev der som er relativt tam, men den har ikke vi møtt. 

Ellers ser jeg du er fra Bergen selv, så har du sikkert vært der selv :-) 

Ellers har vi vært en del på Varaldsøy, og en del fine turer til gruvene fra Øyerhavn. En stund siden jeg har vært der med båt nå, så vet ikke om båtplass etc. Det er et stykke å gå, men vi har gjort det med barn yngre enn 5. Det er ikke lange turen fra Rosendal, som selvsagt har mye bedre havn. 

Ellers var vi innover til Sunndal å gikk opp til Bondhusvatnet. Du kan også gå helt til Folgefonna, men muligens litt mye for en 5 åring. (men ikke umulig, vi dro 5 åringen våres oppi Bergsdalen 20km+ en helg. Bare ha med nok non-stop, og ikke stopp å del de ut.) 

God tur, og ser frem til mange gode tips her da vi ferdes mye i de trakter. 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Til nuten på Borgundøy/Fjelberg, rundt vatnet frå Husnes gjestehavn, Romsa rundt frå ei av bryggene der ein kan leggja til, rundtur på Halsnøy etter jolletur frå Ljøkjelsøy. Det er også flotte fjellturar frå Rosendal men dei er nok litt harde for både meg og små barneføter.

Skriver under på dette, spesielt Romsa, mitt barndoms paradis. Fortøy på kaianlegget på nordsida mot Fjellberg og legg en liten ekspedisjon til gården mitt på øya, og kristtornskogen som ligger rett bak!

Tusen takk for mange gode tips, alle sammen!  Ser fram til å prøve ut nokon av desse plassene. :thumbsup:

Thomas_h skrev for 10 timer siden:

Buarøyna (rett ved flesland) er en kjekk havn for barn i den alderen. Vi har vært der noen ganger og de kan gå i mange timer å se på de gamle fortene. Det skal vist nok også være en rev der som er relativt tam, men den har ikke vi møtt. 

Ellers ser jeg du er fra Bergen selv, så har du sikkert vært der selv :-) 

Har heimehavn like i nærheten, men har faktisk aldri vore på Buarøya. Høyrest ut som eit perfekt opplegg for ein dagstur ?

Fantino skrev 1 time siden:

Kom også på at eg har høyrt at Solskinnsøya i Godøysund på Tynes skal vera vel verdt eit besøk men har ikkje vore der sjøl - ennå.

Der har me vore. Kan absolutt anbefales. :thumbsup: Frittgående høner som du kan plukke eggene til (mot VIPPS betaling), ruiner, skog og badebrygge. Og - det var steikende solskinn der når me var der :giggle:

Husnes Båthamn har fine turløyper, via golfbanen til sentrum, is på Circle K også videre i parken f.eks :-) Kan også gå langs Opsangersvatnet på motsatt side av sentrum. Det finnes også korte fjellturar i området (eller lange om dykk ynskjer det). :thumbsup:

Baylars skrev for 6 timer siden:

Mo i Modalen, merkede turløyper, idrettsanlegg, gymsal og svømmebasseng til en rimelig penge. Butikk og spisested på kaien. Jentene våre storkoser seg der. Er du heldig møter dere ørn i Mostraumen.

i Modalen har me vore, og det var veldig populært ? Men var ikkje klar over dei merka turløypene. Då skal me prøve dei neste gong ?

Velger å legge til eit svar på min eigen tråd her, sidan me ligg i Leirvik på Stord for første gang (med båt) no.

Her kan ein gå tur til Eventyrskogen frå havna. Ca 1,5 km på fin gangveg fram til der skogen byrjer. Deretter 1,5 km innom skogsvei/traktorvei til ein kjem til eventyrskogen, der ein kan finne masse troll/figurer mellom trærne. 

vil også benytte anledningen til å skryte litt av gjestehavna, for her er alt bra. Tydelig merking ved innløp, tydelig skilting av prising osv på brygga og eit strøkent servicebygg med høg standard. Og både vaskemaskin og dusj er inkludert i havneleiga. Når ein kombinerer dette med den nevnte turen og det faktum at havna ligg midt i sentrum av ein by som har det meste - inkludert kino og basseng - så vert det full pott for vår del. ??

• 1 måned senere...
Vestlandssong skrev On 27.5.2022 at 18.42:

Velger å legge til eit svar på min eigen tråd her, sidan me ligg i Leirvik på Stord for første gang (med båt) no.

Her kan ein gå tur til Eventyrskogen frå havna. Ca 1,5 km på fin gangveg fram til der skogen byrjer. Deretter 1,5 km innom skogsvei/traktorvei til ein kjem til eventyrskogen, der ein kan finne masse troll/figurer mellom trærne. 

vil også benytte anledningen til å skryte litt av gjestehavna, for her er alt bra. Tydelig merking ved innløp, tydelig skilting av prising osv på brygga og eit strøkent servicebygg med høg standard. Og både vaskemaskin og dusj er inkludert i havneleiga. Når ein kombinerer dette med den nevnte turen og det faktum at havna ligg midt i sentrum av ein by som har det meste - inkludert kino og basseng - så vert det full pott for vår del. ??

Har tenkt meg til Haugesund i morgen med retur via Leirvik Torsdag/Fredag. I den forbindelse lurer jeg på om det er matbutikk i rimelig avstand til gjestehavnen i Leirvik? Grunnen til at jeg spør er at Isjas nerven i høyrefoten har skapt seg vrang, så jeg har problemer med å både stå og gå for langt. Helst ikke stort mer enn 5 minutter om gangen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...