Husakallen Startet 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2022 Hei dere, Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med denne antenna, og evt. hvordan den fungerer å montere i masta? I tillegg lurer jeg på antenneledning, hvor nøye er dette? Kan jeg bruke den gamle FM-koaks'en som ligger i masta fra før eller bør jeg legge opp en ny? I tilfellet hvilken type? Skal ikke bruke TV, kun FM og DAB. Har tenkt å montere den som vist her, ser det greit ut? Eller kommer den i "konflikt" med noe, VHF feks? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Var mange spørsmål, og kan ikke svare på alle, men har god erfaring med selve antennen, har montert den på 3 tidligere båter, men den må ha strøm for å fungere, så du må også kjøpe en triax antenneforsterker som gir strøm ut til/via antenne kabel. https://bilradiospes.no/triax/ifp224/triax-strømforsyning-ifp224-230v-12v?gclid=EAIaIQobChMIu9yP5ZD_9wIVwZBoCR1pWAg4EAQYBCABEgIpbvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 28.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Førstefender skrev On 27.5.2022 at 9.15: Var mange spørsmål, og kan ikke svare på alle, men har god erfaring med selve antennen, har montert den på 3 tidligere båter, men den må ha strøm for å fungere, så du må også kjøpe en triax antenneforsterker som gir strøm ut til/via antenne kabel. https://bilradiospes.no/triax/ifp224/triax-strømforsyning-ifp224-230v-12v?gclid=EAIaIQobChMIu9yP5ZD_9wIVwZBoCR1pWAg4EAQYBCABEgIpbvD_BwE Ok, takk for svar! Da går jeg ut i fra at antenna får strøm via koaksial-kabelen til antenna? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Husakallen skrev On 28.5.2022 at 22.49: Ok, takk for svar! Da går jeg ut i fra at antenna får strøm via koaksial-kabelen til antenna? Ja det stemmer:) Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Antennen är greit, något av det bästa du kan ha - enligt mig. Antennförstärkaren sitter inne i antennen, och det du behöver är en strömförsörjning som du placerar inne i båten. Det är en vanlig missuppfattning att "lådan" inne i båten är förstärkaren, men det är alltså nästan alltid "bara" en strömförsörjning som ordnar +12V på koaxialkabelns mittledare och separerar ut signalen. Den behöver inte vara Triax egna, det fungerar med en s.k. "power inserter" av standardtyp också. Eftersom förstärkaren sitter uppe i antennen gör det att kabeln ner inte är speciellt kritisk, så du kan säkert använda den du redan har. Däremot ser det ut att monteringsbygeln/U-bygeln inte är rostfri/syrafast (kontrollera med en magnet). Byt den mot en rostfri, eller använd en rostfri kraftig slangklämma att sätta fast antennen med om du inte hittar en rostfri/syrafast bygel. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.