Jump to content

Triax UFO 150 i mastetopp / Antenneledning

Husakallen

Recommended Posts

Hei dere,

Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med denne antenna, og evt.  hvordan den fungerer å montere i masta?

I tillegg lurer jeg på antenneledning, hvor nøye er dette? Kan jeg bruke den gamle FM-koaks'en som ligger i masta fra før eller bør jeg legge opp en ny? I tilfellet hvilken type? Skal ikke bruke TV, kun FM og DAB.

Har tenkt å montere den som vist her, ser det greit ut? Eller kommer den i "konflikt" med noe, VHF feks?

20220525_141902.jpg

20220525_141855.jpg

Var mange spørsmål, og kan ikke svare på alle, men har god erfaring med selve antennen, har montert den på 3 tidligere båter, men den må ha strøm for å fungere, så du må også kjøpe en triax antenneforsterker som gir strøm ut til/via antenne kabel.

https://bilradiospes.no/triax/ifp224/triax-strømforsyning-ifp224-230v-12v?gclid=EAIaIQobChMIu9yP5ZD_9wIVwZBoCR1pWAg4EAQYBCABEgIpbvD_BwE

Førstefender skrev On 27.5.2022 at 9.15:

Var mange spørsmål, og kan ikke svare på alle, men har god erfaring med selve antennen, har montert den på 3 tidligere båter, men den må ha strøm for å fungere, så du må også kjøpe en triax antenneforsterker som gir strøm ut til/via antenne kabel.

https://bilradiospes.no/triax/ifp224/triax-strømforsyning-ifp224-230v-12v?gclid=EAIaIQobChMIu9yP5ZD_9wIVwZBoCR1pWAg4EAQYBCABEgIpbvD_BwE

Ok, takk for svar! Da går jeg ut i fra at antenna får strøm via koaksial-kabelen til antenna?

Antennen är greit, något av det bästa du kan ha - enligt mig.

Antennförstärkaren sitter inne i antennen, och det du behöver är en strömförsörjning som du placerar inne i båten. Det är en vanlig missuppfattning att "lådan" inne i båten är förstärkaren, men det är alltså nästan alltid "bara" en strömförsörjning som ordnar +12V på koaxialkabelns mittledare och separerar ut signalen. Den behöver inte vara Triax egna, det fungerar med en s.k. "power inserter" av standardtyp också.

image.jpeg.610ded8a31960d3c438488647c3c5ad9.jpeg

Eftersom förstärkaren sitter uppe i antennen gör det att kabeln ner inte är speciellt kritisk, så du kan säkert använda den du redan har.

Däremot ser det ut att monteringsbygeln/U-bygeln inte är rostfri/syrafast (kontrollera med en magnet). Byt den mot en rostfri, eller använd en rostfri kraftig slangklämma att sätta fast antennen med om du inte hittar en rostfri/syrafast bygel.

Ingemar E.

NB Forum

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...