Ny båtmann Startet 26.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2022 Hei alle. Holder på å ferdigstille skroget på min båt, har bestilt jotun shipolin farge hvit og ser jo nå at det står "egner seg spesielt godt for tre båter". Kan jeg bruke dette på min glassfiber/plast båt? Eller må jeg ut å handle nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 26.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Du må nok ut og handle to båter til. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 26.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Shipolin funker helt greit, men er ikke det beste for glassfiberbåter. Har du en gammal sjark hadde jeg bare brukt det, men er det en ny og lekker båt som skal males om, hadde jeg sett etter noe annet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ny båtmann Svart 26.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Er en gammel Kavaler som skal få litt omsorg, men hadde håpet at dette skulle holde til jeg kjøper ny båt om et år eller to. Leser litt på malingen og ser det står at man bør bruke vinylprimer, så her bommer jeg vel kraftig da jeg har jotun barrier primer? Sitér dette innlegget Link to post
Ny båtmann Svart 26.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Jannmar skrev 33 minutter siden: Du må nok ut og handle to båter til. Haha ? ser den nå ja ? Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 26.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Brukte Shipolin i motorbrønnen på en plastbåt for 3-4 år siden. Ble imponert av resultatet og det ser fortsatt like fint ut. Tror ikke jeg brukte noe primer først, rubbet bare i gelcoaten med fint pussepapir før maling med rulle. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 (redigert) Lakket skroget på Fjorcruiseren med Shipolin i ca. 2006. Har fått endel riper opp gjennom årene, men holdt veldig godt. Pusset gelcoat med eksentersliper og 60 papir for god vedheft. Brukte rulle og to strøk. Ekstreme purister vil nok reagere på overflaten på halvmeters avstand, men jeg har sett sprøytelakkerte overflater dårligere enn dette. Det er viktig at det ikke er for varmt under lakkeringen, og at du unngår dugg på overflaten. Om ikke strøket blir vellykket, er det nok å matte med fint slipepapir og legge et nytt strøk. Vi brukte ikke primer. Jeg har også lakket flere mindre båter med blank bengalakk, men ble anbefalt Shipolin til den store da Shipolin skal være mer fleksibel. Sikkert derfor den blir spesielt anbefalt til trebåter. Redigert 27.Mai.2022 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.