Jump to content

Har jeg feil type maling til min båt?

Ny båtmann

Recommended Posts

Hei alle. Holder på å ferdigstille skroget på min båt, har bestilt jotun shipolin farge hvit og ser jo nå at det står "egner seg spesielt godt for tre båter". Kan jeg bruke dette på min glassfiber/plast båt? Eller må jeg ut å handle nytt?

Er en gammel Kavaler som skal få litt omsorg, men hadde håpet at dette skulle holde til jeg kjøper ny båt om et år eller to. Leser litt på malingen og ser det står at man bør bruke vinylprimer, så her bommer jeg vel kraftig da jeg har jotun barrier primer? 

Brukte Shipolin i motorbrønnen på en plastbåt for 3-4 år siden. Ble imponert av resultatet og det ser fortsatt like fint ut. Tror ikke jeg brukte noe primer først, rubbet bare i gelcoaten med fint pussepapir før maling med rulle.

Lakket skroget på Fjorcruiseren med Shipolin i ca. 2006. Har fått endel riper opp gjennom årene, men holdt veldig godt. Pusset gelcoat med eksentersliper og 60 papir for god vedheft. Brukte rulle  og to strøk. Ekstreme purister vil nok reagere på overflaten på halvmeters avstand, men jeg har sett sprøytelakkerte overflater dårligere enn dette. Det er viktig at det ikke er for varmt under lakkeringen, og at du unngår dugg på overflaten. Om ikke strøket blir vellykket, er det nok å matte med fint slipepapir og legge et nytt strøk.

Vi brukte ikke primer.

Jeg har også lakket flere mindre båter med blank bengalakk, men ble anbefalt Shipolin til den store da Shipolin skal være mer fleksibel. Sikkert derfor den blir spesielt anbefalt til trebåter.

Redigert av paxo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...