Jump to content

Mercruiser 4.2L D-tronic, stramme toppboltene


El Kapitano

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Mercruiser 4.2L D-tronic 250hk. I fjor ble toppakning byttet like før vinterlagring. Har nå tilfeldig oppdaget at det står på faktura at toppboltene skal strammes etter kjøring. Jeg skal ringe verksted i morgen for å avtale timen, men lurte på hvor lenge kan jeg kjøre før det må absolutt gjøres? Jeg har nå kjørt 27 timer etter bytte. Har lyst til å bruke båten i dagene som kommer, men vil ikke ødelegge noe hvis jeg ikke skal bruke den. :)

Link to post

Dette kommer nok an på hva slags toppakninger motoren har.

Er det en 1997-modell så skal de strammes etter 100 timer med original type toppakninger. Denne årgangen har separat toppakning for hver topp, altså 6 tilsammen.

Men de fleste har nok blitt byttet til ny type toppakning som ble standard fra 1998, som krever en enkel modifisering eller bytte av endestykkene foran og bak toppene på tidligere årganger. De gamle toppakningene var jo ikke tilgjengelig i 2008 ifølge service bulletin nedenfor.

Hvis du har en motor med serienummer 0L098231 eller lavere så hadde din motor de gamle separate toppakningene originalt.

Er den modifisert til ny type toppakninger (MLM multi layer metal) så har den to pakninger (en pr. 3 syl), da trenger ikke boltene denne etterstrammingen etter 100 timer. Men de skal etterstrammes etter ca 20-30 minutters gange uansett, dvs. før motoren tas i ordinær bruk. Altså etter første varmkjøring og etter at motoren har blitt kald igjen (over natta).

 

toppakning-bulletin.jpg.995454a9e6479d26c8ae86c7c0a5a49d.jpg

 

toppakning-bulletin2.jpg.afb588adfed2d8fad85cdc0227829ab3.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har ikke spesialkompetanse på akkurat det, men gjort er gjort. Så lenge du ikke merker noen problemer så er vel alt ok.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

altså, nå du først merker problemer er det nok for sent...

Står det at de skal strammes etter 100t og du har kjørt 28 er du innenfor.

Om etterstramming står på agendaen ville nok jeg ikke kjørt full gass og rast rundt før det er gjort. Nå reflekterer jo det kun min mening, men jeg liker å behandle ting pent så det holder lengst mulig :)

Link to post
Swingswong skrev for 7 timer siden:

altså, nå du først merker problemer er det nok for sent...

Står det at de skal strammes etter 100t og du har kjørt 28 er du innenfor.

Om etterstramming står på agendaen ville nok jeg ikke kjørt full gass og rast rundt før det er gjort. Nå reflekterer jo det kun min mening, men jeg liker å behandle ting pent så det holder lengst mulig :)

 

De skal ikke strammes etter 100 timer, men etter ca 30 minutter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men hvis motoren har ikke blitt strammet frem til nå, altså etter 30 timer, kan jeg fortsatt bruke båten trygt frem til onsdag (fikk time da) eller ikke? Har noen venner fra NY som kom på besøk i dag og drar tilbake på tirsdag, og har lyst til å kjøre dem i morgen og på søndag litt, meldt også ikke så verst vær…

Link to post

Side 2 og 3 av ovenstående service bulletin fra det minneverdige året 2000.

En hel prosedyre, både forstrammingen og etterstrammingen med momenter og grader om hverandre.

 

toppakning-bulletin23.jpg.48d99428af9f40b66fa2a38ccd44e2da.jpg

 

toppakning-bulletin33.jpg.093048f380326b266e9006444b757a26.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...