Jump to content

Edit History

Grønnes

Grønnes

Heisann! Etter en periode med snoking på forumet, er det på tide å skrive et lite innlegg selv.

 

Jeg har nylig anskaffet en Nidelv 24 fra 1977 som jeg skal til å skifte rorgjennomføring på. Første skritt var å løsne rorbladet, og ta ut dieseltanken for tilkomst. Begge de operasjonene gikk overraskende lett.

 

Men så var det stopp. Rorakselen sitter nemlig dønn fast i rorarmen. Det var en gjennomgående bolt som det gikk greit å få ut, men det virker som om delene er irret fast i hverandre.  Noen som har tips til hvordan jeg kan få løsnet dette uten å ødelegge? Har forsøkt å myke opp med 556 og dunke med gummihammer, men jeg er usikker på hvor mye makt det er greit å bruke på disse delene. Har forstått at varme er en metode, men hvor mye varme snakker vi da om? (Jeg er ganske grønn på dette nemlig.) Er det ev. andre midler jeg kan bruke for å løse opp, f.eks. syre?

 

Men det dukker opp et spørsmål til. Når jeg måler akselen med skyvelære ser jeg at den er 25,4 mm, altså 1 tomme. Har sett på rorhylse fra Bosvik som er 25 mm. Ser at Bosvik også kan lage rorhylse på mål, men aner ikke hva prisen på det blir. Kjenner heller ingen som kan dreie til eksisterende aksel, og vet ikke helt hva det ev. vil koste å få det gjort på et mekanisk verksted. (Og uansett må jeg jo først klare å få det fra hverandre.) 

 

Nå lurer jeg på om det er like greit å ta vinkelsliperen fatt og bytte både aksel og arm i tillegg til hylse. Da passer det i hvert fall sammen, og jeg sparer en del tid og bannskap. Men det øker også kostanden med nesten 4 lapper. Så hvis noen har gode tips til å løsne rorarm fra aksel, så kan jeg jo prøve på det først. 

Grønnes

Grønnes

Heisann! Etter en periode med snoking på forumet, er det på tide å skrive et lite innlegg selv.

 

Jeg har nylig anskaffet en Nidelv 24 fra 1977 som jeg skal til å skifte rorgjennomføring på. Første skritt var å løsne rorbladet, og ta ut dieseltanken for tilkomst. Begge de operasjonene gikk overraskende lett.

 

Men så var det stopp. Rorakselen sitter nemlig dønn fast i rorarmen. Det var en gjennomgående bolt som det gikk greit å få ut, men det virker som om delene er irret fast i hverandre.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få løsnet dette uten å ødelegge? Har forsøkt å myke opp med 556 og dunke med gummihammer, men jeg er usikker på hvor mye makt det er greit å bruke på disse delene. Har forstått at varme er en metode, men hvor mye varme snakker vi da om? (Jeg er ganske grønn på dette nemlig.) Er det ev. andre midler jeg kan bruke for å løse opp, f.eks. syre?

 

Men det dukker opp et spørsmål til. Når jeg måler akselen med skyvelære ser jeg at den er 25,4 mm, altså 1 tomme. Har sett på rorhylse fra Bosvik som er 25 mm. Ser at Bosvik også kan lage rorhylse på mål, men aner ikke hva prisen på det blir. Kjenner heller ingen som kan dreie til eksisterende aksel, og vet ikke helt hva det ev. vil koste å få det gjort på et mekanisk verksted. (Og uansett må jeg jo først klare å få det fra hverandre.) 

 

Nå lurer jeg på om det er like greit å ta vinkelsliperen fatt og bytte både aksel og arm i tillegg til hylse. Da passer det i hvert fall sammen, jeg sparer en del tid og bannskap. Men det øker også kostanden med nesten 4 lapper. Så hvis noen har gode tips til å løsne rorarm fra aksel, så kan jeg jo prøve på det først. 



×
×
  • Create New...