
Chiefengineer
mons skrev for 3 timer siden:Colorline er tross alt ikke en oljetanker. De kan ta skarpe svinger, stoppe på relativt kort lengde og kjøre trustere i alle ender og retninger. De har ingen minste styrefart, men kan ligge stille med kuling fra siden. Hvis de begynte å tute flere minutter før har de sett problemet, men satset på at småbåten kom seg vekk i tide.
Man kjører ikke på en småunge eller fyllik med vilje selv om de roter seg ut på motorveien.
Om nødvendig kjører man tilogmed over i motgående kjørefelt hvis det ikke er møtende trafikk for å unngå å ta livet av - kanskje en småbarnsfamilie?
De norske reglene om å holde av veien kan neppe trumpe de internasjonale som pålegger alle å gjøre alt som er mulig for å unngå sammenstøt.
At mannen? i småbåten framstår som bortreist endrer ikke den regelen.
Skjønner at du ikke har noen erfaringer med slike skipstyper men dette var å avkle seg selv fullstendig.
Man bruker ikke thrustere over 3-4 knop, de har ingen effekt. Å blande styrefart med evne til å holde skuta stille med vind rett i sida gir ingen mening.
CF har et helt konvensjonelt vripropellanlegg med ror og hadde svært begrensede muligheter til å foreta seg noe som helst i denne situasjonen. Ved reversering av propellanlegget fra denne hastigheten (crash stop) har man omtrent ingen styring.
Dette var nesten selvmord av lystbåtføreren uavhengig av årsak. Som å springe rett ut i veien foran en buss på holkeføre.