Jump to content

Edit History

Popeye70

Popeye70

Dette skjer rett før Halvorshavn på vei sørover. Man ser akkurat starten på Solbergstøa campingplass rett nord for Halvorshavn. De to kritthvite hyttetakene man ser på land bak Kielfergen kan man også se på f.eks Finn.no sitt kart.

 

CDA9100C-DEBA-4D6D-A37D-756AA223832A.jpeg.84acfae7e38ecc16cc64bc07dbea5f3f.jpeg

 

Her er fjorden ca 1 NM bred, og den smalner bittelitt sørover mot Filtvet fyr (til ca 0,9 NM ved Brenntangen).

 

Vi vet ikke noe om eventuelle møtende båter, og det er i tillegg en separasjonsssone midtfjords og en mindre båt vest for Kielfergen som reduserer tilgjengelig manøvreringsrom for fergen. I dette området holder fergen normalt rundt 20-22 knop, er min erfaring. I en av de tilgjengelige videoene på nett blir det sagt at fergen reduserer farten før nesten-treffet, i så fall foretas det handlinger for å unngå sammenstøt.
 

MarineTraffic viser at Kielfergen hadde en dupp i farten, nede i 17,5 knop, forbi dette stedet den 26. mai, mens farten var høyere ved neste passering. Så den reduserte farten noe. Den hadde i utgangspunktet en litt mer østlig kurs enn to dager senere, men brakk lenger vest omtrent her. Så den kan også ha foretatt en kursjustering mot vest når den så at cabincruiseren gikk mot øst.

 

Jeg regner med at det blir en eller annen form for høring etter dette, så får vi i Båtplassens Havarikommisjon heller holde pusten og vente på utfallet av denne før vi avsier vår endelige dom. Og kanskje klarer ett eller annet lokalmedie (eller Se&Hør, mot betaling) å lokke fram kapteinen ombord på cabincruiseren…?

Popeye70

Popeye70

Dette skjer rett før Halvorshavn på vei sørover. Man ser akkurat starten på Solbergstøa campingplass rett nord for Halvorshavn. De to kritthvite hyttetakene man ser på land bak Kielfergen kan man også se på f.eks Finn.no sitt kart.

 

CDA9100C-DEBA-4D6D-A37D-756AA223832A.jpeg.84acfae7e38ecc16cc64bc07dbea5f3f.jpeg

 

Her er fjorden ca 1 NM bred, og den smalner bittelitt sørover mot Filtvet fyr (til ca 0,9 NM ved Brenntangen).

 

Vi vet ikke noe om eventuelle møtende båter, og det er i tillegg en separasjonsssone og båt vest for Kielfergen som reduserer tilgjengelig manøvreringsrom for fergen.I dette området holder fergen normalt rundt 20-22 knop, er min erfaring. I en av de tilgjengelige videoene på nett blir det sagt at fergen reduserer farten før nesten-treffet, i så fall foretas det handlinger for å unngå sammenstøt.
 

MarineTraffic viser at Kielfergen hadde en dupp i farten, nede i 17,5 knop, forbi dette stedet den 26. mai, mens farten var høyere ved neste passering. Så den reduserte farten noe. Den hadde i utgangspunktet en litt mer østlig kurs enn to dager senere, men brakk lenger vest omtrent her. Så den kan også ha foretatt en kursjustering mot vest når den så at cabincruiseren gikk mot øst.

 

Jeg regner med at det blir en eller annen form for høring etter dette, så får vi i Båtplassens Havarikommisjon heller holde pusten og vente på utfallet av denne før vi avsier vår endelige dom. Og kanskje klarer ett eller annet lokalmedie (eller Se&Hør, mot betaling) å lokke fram kapteinen ombord på cabincruiseren…?



×
×
  • Create New...