Lazyjack
Sørlandet2 skrev On 28.5.2022 at 8.53:Stygg hendelse dette. Godt det gikk bra denne gangen. Jeg skal absolutt ikke prøve å dele skyld, det ser det får andre gjøre. Men i beste fall kan vi ta læring.
Jeg har ofte gått forbi slike båter som denne cabincruiser i denne hendelsen, og undret meg hvordan kan de ha oversikt fra førerplassen? Riktignok kan en tenke at utsikt mot styrbord er viktigst, for de har jeg vikeplikt for. Samt at de som kommer fra babord har jeg forkjørsrett på, så ikke så viktig. Virker også som mange tenker, går jeg i snekkefart så er jeg snill og trygg på fjorden. Men….
Ofte er det mye ting, gardiner, og enkelte ganger også potteplanter og annet i vinduskarmen. Kanskje salongen også er full av halve slekta som har et hyggelig kaffeselskap. Akter er det ofte en lettbåt som begrenser utsikten akterover. Ikke lett å se aktenfor babord virker det som.
Vi får håpe at det blir en stund til vi ser liknende hendelse. Så får vi alle gjøre så godt vi kan, vise hensyn, holde utkikk, kanskje også lurt å engasjere passasjere om å hjelpe til å holde utkikk. Kanskje også smart å begrense tiden en bruker i hovedleia. Ikke bare her i Oslofjorden, men også langs hele kysten. Kanskje ikke rette plass å ligge å fiske, ut å padle og annet.
Håper på god sommer
Du må lese deg opp på Sjøveisreglene!
Uttrykk som "forkjørsrett" finnes ikke og det er et gode grunner til.