Jump to content

Erfaring med joller feks katamaran og motor

Swingswong

Recommended Posts

Hei,

Leter etter en jolle til båten og ser at det finnes et utall av merker og variasjoner.

Jeg vet ikke om katamarangummijoller er nytt på markedet, men jeg har tilgode å se en i virkeligheten. Har noen erfaring med disse?

Eksempel:
https://www.weststream.se/en/

https://www.westsystem.no/p/26309/aqua-marina-aircat-285---oppblaasbar-katamaran

Kravet til jolle er ikke så stort. Det er jo tross alt bare en greie som henger bak  :smash: Her er hva jeg ønsker:

Maks lengde 265-275cm

Lett for enkel håndtering
Raskest mulig med liten motor

Stabil

Holdbar

Kapasitet 3+1

Primært bruk er barn, 8-14 alder så den må gå fort nok til at de har det gøy i mer enn en uke, helst med minst mulig motor for lav vekt.

At motor er lettstartet er viktig. Tenker kanskje en ny Yamaha er noe å satse på?

3168e-6SynL._SS1000_.jpg

AMaircat285_002.jpg

Swingswong skrev On 27.5.2022 at 11.42:

Primært bruk er barn, 8-14 alder så den må gå fort nok til at de har det gøy i mer enn en uke,

Gir du barna en 20hk på denne båten så blir det mer "swong" enn det som er forsvarlig.

Prøv heller å lære barna dine å kose seg på sjøen.... 

Swingswong skrev for 13 timer siden:

Nå var ikke tanken å slippe de ut med 20hk, men tenker det er bedre med en 9,9 med mer kubikk. Roligere gange på en slik og mer moment. 
En 275 båt med 20hk blir vel som et flyndrekast bortover vannet 😂

Det høres gøy ut! Hadde en selvbygget jolle på 8 fot med 25 hk mercury. Den gjrde 43 knop.

Det var bare en bitteliten del av skråget, som hva i vannet.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Du må fort opp i 300 for å ta 15hk. Fks. Quicksilver airdeck 300 men da begynner den å bli tung. Videre er min erfaring at VIB er et veldig mye bedre design enn oppblåsbar kjøl. Vil mye heller føre en 260/270 VIB med 8hk enn en 300 med oppblåsbare kjøl og 15hk. Det er min mening. Plastimo VIB 320 er en god og lett båt med godt design som tåler 15 hk men litt lang igjen. Alltid kompromisser. Også greit å tenke på at alt blir tyngre med 15 hester også. Vil faktisk gå så langt som å påstå at VIB har de beste sjøegenskapene av alle gummibåter før du kommer til harde skrog(RIB) som selvfølgelig er enda bedre.

Er det kun vekt det går på så er jo forsåvidt RIB veien å gå. Fks. https://www.seasea.no/gummibåt-talamex-270-tlra-rib men ikke funnet så små som tar 15hk.

Redigert av Vittig (see edit history)

Ser ut som oppblåsbar dørk og oppblåsbar kjøl. Min erfaring er at det blir mye bevegelse i selve båten under fart. Med oppblåsbar kjøl mener jeg at aluminiumsdørk er bedre. Fester du vannski i motor blir det fort vanskelig å styre båten.

Tror båten blir i minste laget for å trekke vannski. Se på denne tråden: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...