Ttor Startet 27.Mai.2022 Del på Facebook Startet 27.Mai.2022 Etter en vellykket oppgradering av startbatteri og parallellbryter til forbruk fikk jeg betydelig bedre effekt på baugpropell. Har to VP41p og dynamoene lader hhv startbatteri og forbruksbatteri. Når jeg kobler inn parallellbryter for å ha ekstra kraft til baugpropell får jeg etter kort tid alarm på lading på den ene motoren. Den som lader startbatteriet. Batteriene er da fulladet. Om jeg kjører baugpropell stopper alarmen, og uteblir til det igjen viser litt over 14v på motorinstrument. Noe ide om hva jeg kan gjøre for å unngå dette? Fryktelig plagsomt å ha alarm gående hver gang man skal inn eller ut av gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 29.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Ingen som har noen tips her? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Er sikkert en liten nøtt dette. Om du klarer å få laget en enkel skisse av systemet ditt med dynamoer, batteribanker og brytere så hjelper det gjerne. Få gjerne også med hvor de sagnomsuste senseledningene er koplet til 😁 Lurer også på: du får altså akustisk alarm ved det som kan se ut som for høy spenning (siden den forsvinner når spenning dropper) men du får ikke lysalarm på lading? Lenge siden jeg hadde 40-motor nå (KAD43). Trodde egentlig bare det var lydalarm på temperatur og oljetrykk, og ikke på lading? (3 lys i det lille panelet som lyser opp når tenning slås på og slukker ved start). Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Hei har noenlunde samme problem. har voltsensitivt rele mellom start og forbrukspakke. Solcellelading går til forbruk. når batteriene blir fulle kjører regulator på dynamo ned ladespenningen. det gjør ikkje solcellepanelet. da går ladealarmen. har fundert litt på hvordan jeg skal fikkse dette , løser det imidlertitig med og starte defroster. når det skjer Jeg har TAMD 31. Det ser ut som at hos deg er regulatorene til dynamoene litt forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 29.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Jeg får alarm både akustisk og med lys. @Fantino. Skal lage en skisse så det blir litt mer oversiktlig. Ingen ide om hvor senseledningene er koblet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Ttor skrev 6 minutter siden: Jeg får alarm både akustisk og med lys. @Fantino. Skal lage en skisse så det blir litt mer oversiktlig. Ingen ide om hvor senseledningene er koblet. Det ser ut som @tedder på sporet vil jeg tro, ref innlegg over? Hvordan ‘lure’ den alarmen er jeg jaggu ikke sikker på, men skulle ikke forundre meg om det dukker opp noen her som har en fix 😁 En skisse av systemet er uansett veldig lurt å lage for å få gode svar og forslag. Jeg ville vel kanskje foretrukket å ha den parallelliseringen automatisert på et vis da, feks med en fjernoperert bryter som slår inn når baugpropellpanel aktiveres (panelet har som regel en dedikert utgang for dette, typisk gul på Sidepower om jeg husker rett), men det løser jo ikke problemet med alarmen.. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 29.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Her er skisse av opplegget. Alarmen går på styrbord motor, når parallellbryter kobles inn. Vet ikke hvor det måles spenning for ladealarm på ledningsnettet. (TAMD41p). Har tidligere koblet bort en tynn plusskabel fra starteren på babord motor. Dette fordi babord motor tar startstrøm fra ett batteri, men skal lade et forbruksbatteri. Ledningen gjorde at alle batteriene fikk forbindelse, og at startbatteri ville bli tappet på lik linje med forbruk. Mulig denne ledningen er årsak til at jeg bare får alarm på en motor nå. Men vil helst ikke ha noen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Mai.2022 Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 Kikket litt på elskjemaene til AD41 som ligger i dokumentarkivet men må tilstå at jeg ikke ser (lade)lyset her 😁. For meg ser det ut som om ladelys- og -lydalarm har D+ på den ene sida og pluss på andre sida - som normalt. Mulig at D+ ikke er ‘positiv nok’ til å undertrykke alarm når dynamoens regulator har regulert ned lading og den andre dynamoen gir høyere ladespenning, men det blir spekulasjon. Var tricky å forstå kretsen i alarmpanelet med kvittering av lydalarm osv, da det ikke var spesielt utfyllende dokumentasjon. Men blir jo ikke forundret om noen her inne har en Petter-smart løsning a-la større/mindre ladelampe, diode eller lignende. Godt mulig at kabel fra B+ til start innslag som er frakoplet har med dette å gjøre men den må jo være frakoplet for å få separert ladingen til to banker. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 23 hours ago, Fantino said: Men blir jo ikke forundret om noen her inne har en Petter-smart løsning a-la større/mindre ladelampe, diode eller lignende. Problemet blir å finne en løsning som ikke kutter alarmen når den skal gi alarm. Mulig det går an å bruke et VSR eller to som sørger for å kutte kretsen til alarmen dersom batterispenningen er mellom 13 og 15 V. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 31.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 I verste fall må jeg eventuelt lage en bryter for å deaktivere alarmen på panelet. Da sammen med en rød lampe som sier at den er deaktivert. Det vil nok bare være aktuelt i tilfeller med mye vind. Vil nok ha krefter i massevis til baugpropell under normale forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Ttor skrev 1 time siden: I verste fall må jeg eventuelt lage en bryter for å deaktivere alarmen på panelet. Da sammen med en rød lampe som sier at den er deaktivert. Det vil nok bare være aktuelt i tilfeller med mye vind. Vil nok ha krefter i massevis til baugpropell under normale forhold. Det vil si at lydsignalet ikke gir seg om du ‘kvitterer’ det heller? (dersom du har kvitteringsknapp da, usikker på om alle versjoner har det). En annen mulighet er å la begge dynamoer lade begge batteripakker via et FET ladeskille eller VSR og beholde parallellbryteren for ekstra oomph når det trengs. Det vil jo utnytte dynamoenes kapasitet bedre. Det virker jo som om alarmen skyldes at dynamo på styrbord motor går på ‘tomgang’ og at D+/61 dermed har for lav spenning ift den spenningen som kommer fra forbrukspakken? Men blir jo fort litt mer mekking med tjukke ledninger av en slik omlegging da. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 31.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Har bare en test knapp for alarm @Fantino Om den kan brukes til å kvittere alarm har jeg ikke testet. Får prøve å måle spenningen på D+ på dynamoen. Instrumentet viser i overkant av 14v på styrbord, og noe lavere på babord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.