Jump to content

Tohatsu 4 hk 2008mod vil ikke starte.

Amund1234

Recommended Posts

Hei, har en tohatsu 4 hk 2008 mod 4 takt. Den er helt umulig og få start på uten å bruke startgass, da starter den men går ikke bra. Jeg må på med choke da den fyrer og ruse den i 5 min før den går uten choke. Men den går kun på halv gass omtrent, om jeg gir mer gass så rekker den bare å reagere før den dør ut. Den går veldig ujavnt å har lett for å stoppe på tomgang.

høres ut som gjengrodde dyser/passasjer i forgasser - slett ikke uvanlig på slike småmotorer med litt sporadisk bruk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Amund1234 skrev for 3 timer siden:

har en tohatsu 4 hk 2008 mod 4 takt

Har denne motoren for det meste gått i ferskvann?

Er du godt kjent med forgasserrens? Dersom ikke så har jeg noen råd om du ender med å måtte åpne forgasseren:

-Ikke skru på blandeskrue/lufttilskuddskrue med noe annet enn en minitrekker og kun med fingertuppene, ellers skader du setet, som kun er av meget mykt materiale og med den lille vinkelen skal det utrolig lite til å skade setet. Det kan ikke repareres. Husk å starte med å skru skruen inn og noter hvor mange omdreininger det er fra der den står nå, til der den berører setet. Ofte ca 1.5 omdr.

-IKKE blås trykkluft inn i forgasseren før alle løse deler er 

nåleventil, flotør og dyser er fjernet. (flotør kan bøyes og skades, dysene fordi det ikke er lurt å prøve å presse drit inn i de små hullene i dysene)

-IKKE stake opp hullene i dysene med harde materialer, bruk fiskesene eller bust fra malekost o.l. 

-IKKE skru sammen forgasseren før du har verifisert at ALLE hullene i alle dysene er helt runde og fine. Ser du ikke godt nok så bruk mikroskop eller få hjelp av andre. 

Har du tilgang på ultralydvasker er det ekstra bra.

dieselfan skrev for 13 timer siden:

Har denne motoren for det meste gått i ferskvann?

Er du godt kjent med forgasserrens? Dersom ikke så har jeg noen råd om du ender med å måtte åpne forgasseren:

-Ikke skru på blandeskrue/lufttilskuddskrue med noe annet enn en minitrekker og kun med fingertuppene, ellers skader du setet, som kun er av meget mykt materiale og med den lille vinkelen skal det utrolig lite til å skade setet. Det kan ikke repareres. Husk å starte med å skru skruen inn og noter hvor mange omdreininger det er fra der den står nå, til der den berører setet. Ofte ca 1.5 omdr.

-IKKE blås trykkluft inn i forgasseren før alle løse deler er 

nåleventil, flotør og dyser er fjernet. (flotør kan bøyes og skades, dysene fordi det ikke er lurt å prøve å presse drit inn i de små hullene i dysene)

-IKKE stake opp hullene i dysene med harde materialer, bruk fiskesene eller bust fra malekost o.l. 

-IKKE skru sammen forgasseren før du har verifisert at ALLE hullene i alle dysene er helt runde og fine. Ser du ikke godt nok så bruk mikroskop eller få hjelp av andre. 

Har du tilgang på ultralydvasker er det ekstra bra.

Tusen takk for godt svar. Skal ta å rense forgasseren å se. Den har kun gått i ferskvann.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...