Jump to content

Plassering av ais-antenna. Inne, på davidt, eller sida av masta?

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg monterer ais.

Sendar og mottakar

Aktuelle plasseringar, av antenna, er på den eine davidten.

Dette er 6-8 cm frå ei gps-antenna.

Vil det vera noko problem i praksis?

Dette er ca. 1,5 meter over havet.

Føremon. Det er ein coaxialkabel der frå før.

Værfax eller satelittelefonantenna, på same staden, har ikkje hatt negativer verknadar.

Eit anna alternativ er eit par cm på sida av masta.

4-5 meter over havet.

Då vil jo masta skygga for antenna.

Blir det eit problem i praksis?

Eg veit jo at plassering i mastetoppen (17,5 m over havet på vår båt) er det som gjev lengst rekkevidda.

Eg har likevel ikkje lyst til å sjå alle båtane mellom Vestlandet og Shetland.

Kan antenna vera inne i eit skap i salongen?

Glassfiberbåt.

Det er mykje elektronikk i skapet.

Dette er ca. 2,5 meter over havet.

Føremonen er tørr plassering, og svært kort kabel.

Eg er takksam for synspunkt?

Gps-antenner til ais har ikke noe oppe i en 20 meter høy mast å gjøre. Krengning og sjøgang kan gi feilmottak når det vingler som verst der oppe.

Fine plasser for slike antenner er pushpit, daviter, og andre lave stabile steder på båten.

Moderne ais/gps-antenner kan også monteres under glassfibertak, for eksempel innvendig og oppunder taket i et "teknisk rom" rett under dollbordet. Du vil få sterke og gode gps-signaler med en slik montering forutsatt at det ikke er metall i taket.

Vhf-antenna til ais-senderen kan selvsagt stå hvorsomhelst, helst så høyt som mulig.

Redigert av TideRace (see edit history)

Hulda har Garmin AIS sender/mottaker med splitter og felles antenne med VHF. Fungerer absolutt utmerket. GPS-sopp til AIS montert ved siden av masten på høyde med hyttetaket, fungerer det også. Når jeg ligger mitt uti suppa, tar jeg inn Lyngby radio, Stockholm, Radio Syd samt et kobbel østsonefiskere. Radio Syd hevder ved antennesjekk at VHF'en funker slik den skal. Båter ser meg på AIS, og andre ser meg.

Hei

Takk for alle svar.

Eg har kjøpt ein eigen VHF med ais.

Det var ikkje så mykje dyrare enn å kjøpa ein splittar.

Eg kjøpte òg ei eigen antenna til ais-en.

Gps-antenna står på den eine davidten, og der blir den ståande.

Spørsmålet er om ais-antenna kan stå like ved?

Eg har hatt ein jobbedag i båten i dag, og funne ei alternativ plassering på hyttetaket.

Det blir kanskje plasseringa.

Det er verdt å bruka litt tid, og hjernekapasitet, før eg borar i båten.

Dersom ais-antenner kan brukast som vhf-antenna er det greit å ha ei antenna som ikkje er festa på masta, i tilfelle masta går over bord.

Nokon som veit om ais-antenna vil får dårlege signal om antenna blir festa på sida av masta?

Okkaby skrev for 1 time siden:

Ikke om en bruker skikkelig splitter som er bygget for dette formål.

Har du en link til en slik splitter? Altså, mellom VHF og AIS sender/mottaker.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En VHF eller AIS antenne skal ikke plasseres i nærheten av en GPS antenne. Mottak av GPS satellittene blir sterkt påvirket når radioen sender, GLONASS blir ikke påvirket. Hvis antennene er plassert i samme plan må avstanden minimum være en meter. 

I seilbåt er aktiv splitter og en antenne i masta det beste. Jeg bruker raymarine sin splitter og er veldig fornøyd. Splitteren fungerer slik at VHF bruker antennen fast, men med gitte intervaller svitsjer splitteren over til AIS og sender/mottar noen millisekunder. Dette merker du ikke i praksis, selv når du snakker i VHFen.

abbor skrev for 11 timer siden:

Denne splitteren er bra, men er for dyr siden den av en eller annen grunn bare er tilgjengelig fra importøren. 

https://pronav.no/product/em-trak-s300-splitter/

Det var litt av en pris. da er den vel OK. Men uansett billigere med en egen AIS-antenne, og en duppeditt mindre som kan streike.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...