Jump to content

Ny Suzuki DF100BTL startmotor går ikke rundt

Sømann

Recommended Posts

Hei folkens, noen som har gode råd? i dag ble junior skuffet. Hadde gledet oss til en tur i nye båten, men når jeg trykker startbryter får jeg bare et "klikk" fra startmotor. Motor har nøkkelløst startsystem. Har fjernkontrollen i lomma og mener bestemt jeg gjør ting riktig. Batteriet har hvilespenning på 12,7 V. Siden dette er en ny båt, kan vi vel se bort fra korrosjon. Hva pokker er feil?

TS. skrev 43 minutter siden:

"klikk" fra startmotor tyder på dårlig kontakt på polsko. Rengjør poler og sko, og skru til så det sitter. Vingemutter er forbudt. Mye ufaglært billig arbeidskraft i båtbransjen, som monterer motor og annet.

Ja, hvis det stemmer skal jaggu forhandler få høre fra meg. Får bli en tur ned straks

Vil også anbefale deg å sjekke strømbryteren. På baksiden av denne er det dessverre også altfor ofte at det gjort dårlig arbeid.

Moderne motorer er kresne på spenning og derfor er det ekstra viktig at kabler, kabelsko, skiver og muttere er av topp kvalitet og som @TS. nevner så er det absolutt nødvendig at det hele monteres korrekt. 

Høres ut som litt bob-bob, men skal love deg at forskjellen på godt håndverk og slendrian er betydelig, også når det handler om strømforsyning.

Bruker endel termografi for å avsløre dårlig kontakt og erfaringen viser at det kan godt være flonka nytt og fortsatt være skrudd sammen på en bortimot uforsvarlig måte...

Om du har baugpropell eller andre store forbrukere han du også bruke disse til å få en føling med om strømmen slipper frem dit. Eventuelt måle spenningsfall ved bruk.

Er enig i at problemet sannsynligvis er dårlig kontakt. Med en ny båt burde det ikke være nødvendig å rengjøre poler og polsko. Ser ikke noe problem med vingemuttere av god kvalitet, har to båter med vingemuttere, har tilsammen 28 års brukstid uten problemer med disse. 

Polsko, forbindelsen der ledningene er koblet til polsko og hovedstrømsbryter er det første jeg ville ha sjekket. 

dieselfan skrev On 28.5.2022 at 21.33:

Vil også anbefale deg å sjekke strømbryteren. På baksiden av denne er det dessverre også altfor ofte at det gjort dårlig arbeid.

Moderne motorer er kresne på spenning og derfor er det ekstra viktig at kabler, kabelsko, skiver og muttere er av topp kvalitet og som @TS. nevner så er det absolutt nødvendig at det hele monteres korrekt. 

Høres ut som litt bob-bob, men skal love deg at forskjellen på godt håndverk og slendrian er betydelig, også når det handler om strømforsyning.

Bruker endel termografi for å avsløre dårlig kontakt og erfaringen viser at det kan godt være flonka nytt og fortsatt være skrudd sammen på en bortimot uforsvarlig måte...

Om du har baugpropell eller andre store forbrukere han du også bruke disse til å få en føling med om strømmen slipper frem dit. Eventuelt måle spenningsfall ved bruk.

Hei, trodde en stund dette var brukerfeil av meg ( keyless) men nei, problemet dukker opp igjen. Ingen strømbryter mot motor, "live" strøm som brytes med motors tenningsbryter og fjernkontroll. Har sett over koblinger på motor, batteri og I en koblingsboks, alt ser og kjennes solid og riktig dimensjonert. Har målt batterispenning under startforsøk, spenning faller til 12,2- 12,3 når starter slår inn, men drar ikke rundt. Skal ned nå å se litt mer på hvordan kablingen er gjort i forhold til styrekonsollen

Sømann skrev 51 minutter siden:

Har målt batterispenning under startforsøk, spenning faller til 12,2- 12,3 når starter slår inn, men drar ikke rundt. Skal ned nå å se litt mer på hvordan kablingen er gjort i forhold til styrekonsollen

Det virker jo som det elektriske er i orden.
Hadde dette vært en brukt motor hadde jeg gjettet på att motoren satt fast men det skal vel litt til på en ny motor.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...