Jonas78 Startet 29.Mai.2022 Del på Facebook Startet 29.Mai.2022 Jeg lurer på å kjøpe meg en inverter- fra 2000w og oppover. Har 300 ah litium batterier fra Victron. Har tidligere hørt at det muligens sliter mye på batteriene ved bruk av inverter. Er det noen som har innsikt i dette og hvordan evt inverter påvirker batterier i negativ forstand? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Thomas_h Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 (redigert) Victron anbefaler max 300A kontinuerlig last (1C) for å unngå unødvendig slitasje. Max kontinuerlig last er 600A. Så jeg ville lagt meg under 300A, eller det vil si max 3800W Inverter på 12,8v. Så har det selvsagt noe med hvordan du skal bruke denne. Skal du koke vann til boblebadet på bakdekket? eller er det til kaffekoking på 5 minutter? Jo lengre høy last trekkes, desto mer slitasje vil det bli, men jeg tror det betyr mer hvor mye du lader ut batteriene. Det er også en del begrensinger på lasten når temperaturen i batteriet er over 50 og under 0, men har du Victron Batterier er det vel en god BMS og en del marginer. Er selv i samme bås, og vurdere 2000Wv selv. Litt synsing her fra min side, så håper noen har litt mer kunnskap. :-) Redigert 29.Mai.2022 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 (redigert) Spørsmålet veit eg lite om men eg lurer fælt på ka slags vurderinger og prioriteringer man gjør siden man trenger så inni helsike mykje strøm i en båt som i utgangspunktet ikkje har strøm av denne kvaliteten. Det eg derimot veit er man med større hell kan dele på 10 enn på 12.8 eller whatever for å beregne amperstyrken. Redigert 29.Mai.2022 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Cerberus skrev 8 minutter siden: Spørsmålet veit eg lite om men eg lurer fælt på ka slags vurderinger og prioriteringer man gjør siden man trenger så inni helsike mykje strøm i en båt som i utgangspunktet ikkje har strøm av denne kvaliteten. Det eg derimot veit er man med større hell kan dele på 10 enn på 12.8 eller whatever for å beregne amperstyrken. Jeg kan ikke svare for trådstarter, men vi bruker en vannkoker til barnemat etc, så går en del raskere enn å fyre opp gass etc. I tillegg har vi båt med påhengere, så ingen varmtvann uten landstrøm, så det hadde vært praktisk noen ganger. Vvb er vel 1200w, så derfor tenkte vi 2000w. Siste grunn jeg har tenkt på et at havnen vår er maks 800w (eller noe slikt) på stolpen, så har enda ikke funnet en høytrykspyler som ikke tar sikringen. Så kan kanskje kjøre den rett fra båten i stedet? Vi har stort solcellepanel, og kan derfor bruke strøm som full politiker på solfylte dager. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 29.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Det jeg driver å tenker på er om jeg har nok batteri til å få meg litt varmtvann. Teller på knappene om å få meg en vannvarmer eller gjøre det enkelt og varme litt vann med en inverter. Berederen irriterer meg litt, den er på 1250w, men bare 15-20 liter. Den gamle var på 500w, det er veldig mye bedre når man ligger på en gjestebrygge Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Cerberus Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Ja da bli nå spørsmålet kor lenge må den stå på for å oppnå nødvendig temperatur Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Kjøp en Victron MultiPlus II. Jeg har en 3000kva med 120A lader. Du kan justere hvor mye den kan trekke fra landstrømmen og bruker resten fra batteriene om du ikke har nok. Min har en tomgangsstrøm på ca 1 amp. Jeg slår den av via kartplotter eller mobilen når jeg ikke bruker den. Du bør kjøpe den størrelsen du trenger og ikke overdimensjonere for mye da tomgangsstrøm er mindre jo mindre inverteren er. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 29.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Cerberus skrev 1 time siden: Ja da bli nå spørsmålet kor lenge må den stå på for å oppnå nødvendig temperatur Ja, tenkt litt på den jeg også- VVB blir jo oppvarmet av varmen fra motoren, så spørsmålet er om man skal basere seg på å la inverterløsningen holde det varmt, altså bare varme litt og litt etterhvert som man bruker, eller la den gå "kald" og sette den på slik at inverteren varmer opp alt. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 29.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Swingswong skrev 58 minutter siden: Kjøp en Victron MultiPlus II. Arg- akkurat kjøpt meg en vanlig Victron lader... må tenke litt på dette en stund. Ganske digg det du beskriver. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Thomas_h Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Swingswong skrev 1 time siden: Kjøp en Victron MultiPlus II. Jeg har tenkt/planlagt for det i over et år, men klarer ikke få ut fingen. Mest pga jeg ikke helt vet hvor den skal stå. Der min lader står i dag er det ikke plass til multipluss, og skikkelig dårlig tilgang der. Så må ofre en annen plass. Valg, valg, valg. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Ja det eg egentlig meinte med det var at å varme opp bare med batteristrøm går ikkje. Men å holde det varmt bare, ja si det. Kansje innafor Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 For å varme opp 20 liter vann fra 20 til 60 grader går det ca 930 Wh = ca 71 Ah (levert med spenning 13.2V). Det er uten varmetap i VVB + tap i systemet ellers, men godt nok for overslag, bla fordi oppvarmingen går ganske kjapt. Varmer selv vann på denne måten med 22 liter bereder/800W element, og det fønker veldig bra. Beste ‘opplevd luksus’ oppgradering gjort i båt noensinne 😁 Et 1250W element vil dra rundt 95A og gjør denne jobben på rundt 45 min. Så kan en justere litt på tallene, temperaturene, hvor mange Ah en trenger til resten osv men det er absolutt gjennomførbart. Med multipluss løser det vel også problemet med at en potensielt trekker for mye fra landstrømstikk. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 (redigert) Cerberus skrev 14 minutter siden: Ja det eg egentlig meinte med det var at å varme opp bare med batteristrøm går ikkje. Men å holde det varmt bare, ja si det. Kansje innafor Tja, kan være jeg tar feil, men jeg tror det skal gå. Vet ikke om jeg husker formel for oppvarming av vann, men tror det går 1.16w per liter per grad. Si du skal opp til 60gr/25l, så er det ca 1200 w og tar da en time. Hvis jeg gjør dette uten motorene i gang eller sol er dette ca 30% av den ene batteri-banken. Dette vil jo være noe en gjør når det er overskudd på energi og ungene skal dusje etter noen dager på tur. Ikke for å vaske opp 2 ganger om dagen. Da blir det vannkoker eller gass. Tar jeg helt feil her? Redigert 29.Mai.2022 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Thomas_h skrev 3 minutter siden: Tja, kan være jeg tar feil, men jeg tror det skal gå. Vet ikke om jeg husker formel for oppvarming av vann, men tror det går 1.16w per liter per grad. Si du skal opp til 60gr/25l, så er det ca 1200 w og tar da en time. Hvis jeg gjør dette uten motorene i gang eller sol er dette ca 30% av den ene batteri-banken. Dette vil jo være noe en gjør når det er overskudd på energi og ungene skal dusje etter noen dager på tur. Ikke for å vaske opp 2 ganger om dagen. Da blir det vannkoker eller gass. Tar jeg helt feil her? Vi postet sikkert omtrent samtidig (se innlegg over). 1.16 Wh/grad/liter stemmer bra. Jeg brukte 4190 J/kg*K som blir det samme som Ws/grad/liter. Bruker også dette med litt forsiktighet, typisk når sola skinner og batteriene er smekkfulle, så får jeg drøyt halvparten av strømmen fra ‘taket’. Har ikke konvertert til Lithium ennå så er litt snill med AGM-batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Fantino skrev 10 minutter siden: Vi postet sikkert omtrent samtidig Ja, jeg så du la ut samtidig. 😄 Jeg knotet noen minutter med å legge ut. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Jonas78 skrev for 1 time siden: Arg- akkurat kjøpt meg en vanlig Victron lader... må tenke litt på dette en stund. Ganske digg det du beskriver. Den er nok populær på Finn 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Thomas_h skrev for 1 time siden: Jeg har tenkt/planlagt for det i over et år, men klarer ikke få ut fingen. Mest pga jeg ikke helt vet hvor den skal stå. Der min lader står i dag er det ikke plass til multipluss, og skikkelig dårlig tilgang der. Så må ofre en annen plass. Valg, valg, valg. Min ligger sideveis under dekk. Snakket med noen på Farco og det skulle gå helt fint. Kunne få noe reduksjon i ytelse om den gikk med høy belastning. Jeg har ikke merket noe til det annet at viften surrer ved 120A ladestrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Swingswong skrev 4 minutter siden: Min ligger sideveis under dekk. Snakket med noen på Farco og det skulle gå helt fint. Kunne få noe reduksjon i ytelse om den gikk med høy belastning. Jeg har ikke merket noe til det annet at viften surrer ved 120A ladestrøm. Takker for den opplysningen. Tenkte egentlig jeg skulle spørre om det. 😅 Jeg får se om jeg finner noe på nett som passer. Hadde vært flott til sommerferien. 😉 Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 En må tenke litt på energibalansen i systemet. Ikke noe problem å kjøre bereder på inverter men batteriene må jo fylles opp igjen etterpå... og du må ha strøm nok til å varme vannet uten å gå helt tom. Enkelt regnestykke: Er berederen 2kW og den bruker 0.5 time på å bli varm har du brukt 1 kWh. Du har 3.9 kWh i batteriene dine, ref første innlegg. Hjemme har jeg batteribank på 10 kWh (48V, 225Ah bly som snart blir skiftet ut med 48V, 280Ah LiFePO4) og en 8 kW inverter som jeg kjører både 3 kW berederen og resten av huset på og den svelger godt unna med strøm men så har jeg også 8.1 kWp solseller til å lade med... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Thomas_h Svart 30.Mai.2022 Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 Swingswong skrev for 8 timer siden: Min ligger sideveis under dekk. Snakket med noen på Farco og det skulle gå helt fint. Kunne få noe reduksjon i ytelse om den gikk med høy belastning. Jeg har ikke merket noe til det annet at viften surrer ved 120A ladestrøm. Jeg gikk inn å så etter modeller til salgs, men ser at Multiplus stort sett bare kan lade en bank (altså en profil)? Stemmer dette? Den originale laderen jeg har i dag er en fransk liten sak, og den har 3 forskjellige utganger. Jeg hadde håpet å dumpe denne ut, men må kanskje beholde den slik at jeg får ladet AGM batteriene på egen profil. SveinHa skrev for 8 timer siden: En må tenke litt på energibalansen i systemet. Ikke noe problem å kjøre bereder på inverter men batteriene må jo fylles opp igjen etterpå... og du må ha strøm nok til å varme vannet uten å gå helt tom. Jeg for min del vil nok kun bruke VVB hvis vi enten har: - tilnærmet 100% batteri - vet vi skal ut å bruke motorene - sol resten av dagen Jeg er i dag toppladet før frokost om sommeren, så om jeg må vente til lunsj dagen etterpå med å nå 100% ser jeg ikke noe problem med det. :-) Men tilbake til Trådstarters spørsmål; hvor mye juling tåler LifePO4 batterier før du reduserer levetiden? Min tanke er at så lenge du holder deg innen leverandørens anbefaler på; DoD (utladings%) og Amper strøm så vil du batteriet overleve like lenge som de "garanterer". Jeg søkte litt i andre forum (blandt annet Victron sitt egent) og der anbefaler mange 0.5C for å unngå for høy temperatur over tid. Kan være dette er et større problem i varmere land enn Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 30.Mai.2022 Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 Cerberus skrev for 17 timer siden: Spørsmålet veit eg lite om men eg lurer fælt på ka slags vurderinger og prioriteringer man gjør siden man trenger så inni helsike mykje strøm i en båt som i utgangspunktet ikkje har strøm av denne kvaliteten. Det eg derimot veit er man med større hell kan dele på 10 enn på 12.8 eller whatever for å beregne amperstyrken. Lithium opprettholder utgangsspenningen selv ved høy belastning. Det skal uhyre mye til for å se spenningen faller under 13 VDC. Så til spørsmålet om hva skal vurderinger og prioriteringen man gjør, - og til det vil jeg svare at det er ikke like mye utbredt med gass som tidligere. Flere båter kommer nå med mye 230V utstyr. Jeg byttet til stor lithium forbruksbank og 3 kW inverter, og kan med det ligge ute fra fredag til søndag og bruke strøm og utstyr som om vi skulle ligget med landstrøm. Til det kan jo mange purister riste på hodet, men dette er i endring på samme måte som fasilitetene endrer seg i campingvogner, bobiler, telt/glamping, eller boliger for den saks skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 30.Mai.2022 Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 Jonas78 skrev for 20 timer siden: Jeg lurer på å kjøpe meg en inverter- fra 2000w og oppover. Har 300 ah litium batterier fra Victron. Har tidligere hørt at det muligens sliter mye på batteriene ved bruk av inverter. Er det noen som har innsikt i dette og hvordan evt inverter påvirker batterier i negativ forstand? Om dette sliter eller har negativ innvirkning på batteriene kommer an på om du beveger deg utenfor de oppgitte kriteriene hvor batterileverandøren har utregnet livslengden. Jeg finner ikke at Victron har 300 Ah batterier så mistenker du kan ha 3 stk 100 Ah. Et random valgt 100 Ah batteri fra Victron er oppgitt til 100 A maks konstant utlading. Så innenfor det og med maksimalt 80% DoD vil det ikke ha oppgitt påvirkning på livslengde. Med 2 kW inverter gående på maks belaster du batteriene med kun halvparten av utladningsstrømmen som er oppgitt som maks konstant, og holder du deg innenfor 80% DoD går dette helt fint. NB! Når du belaster flere batterier i parallell er det viktig at alle kabler er like lange. Om de ikke er dette vil strømtrekket fordele seg i tråd med differanse i kabellengde. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Mai.2022 Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 Er helt enig med Sequoia, men vil tilføye. Har du nok lading til dette 300 AH x 12 Volt 3600 Wh. Lar du inverteren gå på fullt i 0,5 time, så har du brukt 1000 Wh, Hva med neste og neste dag? La oss si du har 200W solcellepaneler. Da klarer du på normale sommerdager og få ut 100Ah i 10 timer Det er 1 kWh. Skal du ha strøm til kjøleskap og en del andre ting i tilleg må du nok ha mer solcellekapasitet eller alternativ lading. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 30.Mai.2022 Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 Thomas_h skrev for 14 timer siden: Takker for den opplysningen. Tenkte egentlig jeg skulle spørre om det. 😅 Jeg får se om jeg finner noe på nett som passer. Hadde vært flott til sommerferien. 😉 Min er også montert sidelengs. Det går fint. Men må litt plass rundt seg pga varme. Multipluss II 3000/120-32 er lang og ikke så bred dyp. Jeg har min under en benk i sofaen. Den pluss litiumbatteriene er det smarteste jeg har kjøpt. Har vanlig 230v i alle rom i båten nå. Har dog ikke varmtvannsberederen på den, men kan enkelt plugge vvb i en annen stikkontakt og kjøre den fra Inverteren. Funker helt sømløst med skifte mellom batteri, landstrøm osv. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 30.Mai.2022 Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 JRK skrev 22 minutter siden: Er helt enig med Sequoia, men vil tilføye. Har du nok lading til dette 300 AH x 12 Volt 3600 Wh. Lar du inverteren gå på fullt i 0,5 time, så har du brukt 1000 Wh, Hva med neste og neste dag? La oss si du har 200W solcellepaneler. Da klarer du på normale sommerdager og få ut 100Ah i 10 timer Det er 1 kWh. Skal du ha strøm til kjøleskap og en del andre ting i tilleg må du nok ha mer solcellekapasitet eller alternativ lading. Jeg må gjenta at dette vil kun bli brukt innimellom NÅR forholdene legger til rette for det. Altså ikke flere dager på rad. Vi er innom kaier ganske ofte, så da vil det selvsagt bli ladet og varmet der det er mulig. Jeg for min del hadde vi i fjor sommer over 200Wh peak nesten hver dag, og så 300wh lading innimellom (nei, dette var ikke i Bergen, vi var på Sørlandet). Dette er et 350 watt solcelle panel. Gikk inn på Victron VRM nå, men var kun SoC som var lagret et år tilbake. Det laveste jeg hadde fra Juni ut August var 70% SoC, så fortsatt litt å gå på. Så totalen per dag ble ikke så mye da den stort sett var ferdig med absorpsjonslading rett etter frokost. I dag begynte ladingen kl 04:20, og var på topp kl 8 med 100w. Andre lade muligheter vi har er motorene med 2 x 70ah, som gir 720Wh under drift (låst til 30Ah per motor), og landstrøm lader på 40Ah. Men bytter jeg til Multiplus så blir det en del høyere på landstrømmen. Men la inn et ekstra batteri i bestillingen nå for å være sikker. ;-) Renzir skrev 31 minutter siden: Min er også montert sidelengs. Det går fint. Men må litt plass rundt seg pga varme. Multipluss II 3000/120-32 er lang og ikke så bred dyp. Jeg har min under en benk i sofaen. Den pluss litiumbatteriene er det smarteste jeg har kjøpt. Har vanlig 230v i alle rom i båten nå. Har dog ikke varmtvannsberederen på den, men kan enkelt plugge vvb i en annen stikkontakt og kjøre den fra Inverteren. Funker helt sømløst med skifte mellom batteri, landstrøm osv. Ja, jeg blir mer og mer motivert. Skal ned å måle opp i kveld. Bråker den om natten? tenkte å montere lengst vekk fra lugarene. Dyrt å lese dette forumet. Tror vannkoker og noe annet småting som kommer til å bli brukt oftest. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.