Jump to content

Inverter- og dens slitasje på batteriene?


Jonas78

Recommended Posts

Thomas_h skrev 1 time siden:

 

Jeg må gjenta at dette vil kun bli brukt innimellom NÅR forholdene legger til rette for det. Altså ikke flere dager på rad. Vi er innom kaier ganske ofte, så da vil det selvsagt bli ladet og varmet der det er mulig. 

 

Jeg for min del hadde vi i fjor sommer over 200Wh peak nesten hver dag, og så 300wh lading innimellom (nei, dette var ikke i Bergen, vi var på Sørlandet). Dette er et 350 watt solcelle panel. Gikk inn på Victron VRM nå, men var kun SoC som var lagret et år tilbake. Det laveste jeg hadde fra Juni ut August var 70% SoC, så fortsatt litt å gå på. Så totalen per dag ble ikke så mye da den stort sett var ferdig med absorpsjonslading rett etter frokost. I dag begynte ladingen kl 04:20, og var på topp kl 8 med 100w.  

 

Andre lade muligheter vi har er motorene med 2 x 70ah, som gir 720Wh under drift (låst til 30Ah per motor), og landstrøm lader på 40Ah. Men bytter jeg til Multiplus så blir det en del høyere på landstrømmen. Men la inn et ekstra batteri i bestillingen nå for å være sikker. ;-) 

 

 

Ja, jeg blir mer og mer motivert. Skal ned å måle opp i kveld. Bråker den om natten? tenkte å montere lengst vekk fra lugarene. Dyrt å lese dette forumet:giggle:. Tror vannkoker og noe annet småting som kommer til å bli brukt oftest. 

On natten så bruker vi i praksis ikke mye strøm. Har som sagt ikke kjørt inverteren med vvb. Uansett så går vifta på den bare når den f.eks lader mye( 80-100a inn) eller inverteren jobber skikkelig (100a ut). Hvis du har tom batteribank og skal lade på landstrøm på natten og vil unngå at viften gå, så kan du jo bare sette maks input fra landstrøm til 3,5a eller der hvor viften ikke trengs lenger.  På en natt med eks 40a lading så fyller du jo opp litt.

 

Det jeg merket mest med litium var jo hvor fort det ladet. Jeg har seilbåt med 115a dynamo. 30 min motor inn i til havn etter seil tas ned gir jo ganske mye strøm. 

Link to post
Sequoia skrev for 4 timer siden:

 

Om dette sliter eller har negativ innvirkning på batteriene kommer an på om du beveger deg utenfor de oppgitte kriteriene hvor batterileverandøren har utregnet livslengden. Jeg finner ikke at Victron har 300 Ah batterier så mistenker du kan ha 3 stk 100 Ah. Et random valgt 100 Ah batteri fra Victron er oppgitt til 100 A maks konstant utlading. Så innenfor det og med maksimalt 80% DoD vil det ikke ha oppgitt påvirkning på livslengde. Med 2 kW inverter gående på maks belaster du batteriene med kun halvparten av utladningsstrømmen som er oppgitt som maks konstant, og holder du deg innenfor 80% DoD går dette helt fint.

 

NB! Når du belaster flere batterier i parallell er det viktig at alle kabler er like lange. Om de ikke er dette vil strømtrekket fordele seg i tråd med differanse i kabellengde. 

 

Hei, stemmer- jeg har 3x100ah Victron batterier. ser for meg å belaste maks 1200 w fra vvb- i mindre perioder da jeg tenker å prøve å bruke den til å holde vannet varmt.

 

Her er batteriets spesifikasjoner.

IMG_1148.jpeg.6f0d2c3f69852ce86ba6daf90b145f23.jpeg

Bruk vest!

Link to post
Thomas_h skrev for 2 timer siden:

. Bråker den om natten? tenkte å montere lengst vekk fra lugarene. 

Den har en egen silent mode om det blir plagsomt. Event kan du tilpasse strømmen inn som det nevnes her. Den løsningen lader nok ikke like fort da MP vil forholde seg til maks strøm inn. Går varmtvann på begrenses lading utover det du hadde tenkt.

Link to post

Ang trådens opprinnelige tema så er det sikkert mange ‘skoler’, men 2 ting virker ganske sikkert om ikke annet:

 

1) Lithiumbatterier ‘lever’ _svært_ mange flere lade/utladingssykluser enn blybatterier - så lenge de ivaretas av en BMS.

2) En av de mest kritiske faktorene ift ‘unødvendig’ degradering av Lithium-batterier er å unngå å lagre de smekkfulle. I motsetning til blybatterier. Dvs at en løsning der SOC kan sykles mellom 20/30 og 70/80% når de lagres - som de jo gjør mesteparten av tida de sitter i en lystbåt - er gunstig. Alternativt at en går fra de på en passende SOC som gir plenty av tid/strøm til egenforbruk på BMS før båten brukes neste gang. Dette kan feks gjøres ved å bruke programmerbare releutganger fra Victron batterimonitor som mange har ombord til å styre lader av/på. Da trenger en heller ikke noe dedikert Lithium-program på lader.

 

Blir ikke overrasket om noen er uenige med meg 😁

Link to post
Fantino skrev 32 minutter siden:

2) En av de mest kritiske faktorene ift ‘unødvendig’ degradering av Lithium-batterier er å unngå å lagre de smekkfulle. I motsetning til blybatterier.

 

Skal ikke være uenig med deg:yesnod:. Jeg har lest om dette før. Men hvordan gjør jeg dette når vi har solceller som lader opp hver dag? 

 

Jeg har valgt victron standard lifepo4 profil og justert ned til 14.2v absobsjon og 13.5v på float. Jeg så noen videoer som anbefalte og ikke gå lavere på absobsjon, da cellene ikke ballanseres under det.

 

Nå trenger ikke batteriene balansering veldig ofte, men prøver å ikke ha et system jeg må justere på. Jeg glemmer ting, så må ha det enkelt. 🤣

Link to post
Thomas_h skrev for 11 timer siden:

 

Skal ikke være uenig med deg:yesnod:. Jeg har lest om dette før. Men hvordan gjør jeg dette når vi har solceller som lader opp hver dag? 

 

Jeg har valgt victron standard lifepo4 profil og justert ned til 14.2v absobsjon og 13.5v på float. Jeg så noen videoer som anbefalte og ikke gå lavere på absobsjon, da cellene ikke ballanseres under det.

 

Nå trenger ikke batteriene balansering veldig ofte, men prøver å ikke ha et system jeg må justere på. Jeg glemmer ting, så må ha det enkelt. 🤣

 

Tenker at det kommer an på hvordan opplegget ditt er, muligheter for innstillinger osv. Om du ikke ligger på landstrøm men solceller når du ligger i havna kan du legge inn en kort absorpsjonsperiode og så en lav float som tillater en del lavere SOC før lading starter igjen. MPPT vil uansett restarte en ny syklus hver gang sola står opp.  Har du batterimonitor med utganger kan du muligens styre på SOC. Og så kommer det også an på om du ligger med forbruk i sesongen, feks. kjøleskap. Ville sjekket spec på balansering - antar den er intern i BMS i batterier? Har ofte sett at cellespenning 3.2V = totalspenning 12.8V settes som triggerpunkt for balansering, men det kan sikkert variere. Har bare erfaring med selvbygg og ekstern BMS + ekstern balancer. Det er jo opplest og vedtatt at en ikke kan bruke spenning som indikator på SOC på Lithium, men jeg har brukt denne tabellen som referanse en del og den ser ut til å stemme ganske bra:

 

LiFePO4 Voltage Chart? | DIY Solar Power Forum (diysolarforum.com)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Fantino skrev for 3 timer siden:

 

Tenker at det kommer an på hvordan opplegget ditt er, muligheter for innstillinger osv. Om du ikke ligger på landstrøm men solceller når du ligger i havna kan du legge inn en kort absorpsjonsperiode og så en lav float som tillater en del lavere SOC før lading starter igjen. MPPT vil uansett restarte en ny syklus hver gang sola står opp.  Har du batterimonitor med utganger kan du muligens styre på SOC. Og så kommer det også an på om du ligger med forbruk i sesongen, feks. kjøleskap. Ville sjekket spec på balansering - antar den er intern i BMS i batterier? Har ofte sett at cellespenning 3.2V = totalspenning 12.8V settes som triggerpunkt for balansering, men det kan sikkert variere. Har bare erfaring med selvbygg og ekstern BMS + ekstern balancer. Det er jo opplest og vedtatt at en ikke kan bruke spenning som indikator på SOC på Lithium, men jeg har brukt denne tabellen som referanse en del og den ser ut til å stemme ganske bra:

 

LiFePO4 Voltage Chart? | DIY Solar Power Forum (diysolarforum.com)

 

Jeg bruker nesten Victron produkter, så kan justere en del parametere. Jeg har Smart Shunt som følger opp SoC. 

Kan kanskje justere Volt ned på solcelle MPPT, men hadde litt problemer med å justere ned Volt fra Orion-TR Smart DCDC fra motorene. Der så det ut som det var låst, men det skal være mulighet for å velge selv der også. Brukerfeil og latskap. :-) 

 

Jeg ikke sett at jeg kan velge ønsket max SoC noen steder.  Jeg postet også på Victron forum med negativ svar på det, men kanskje noen har noe tips? 

 

Jeg har valgt 14,18 på Absorbsion, på 10 minutter (men var på en time i dag :confused:). Ellers har jeg hatt 13.5v på Float, men kan kanskje senke denne til 13,2 "offseason". 

 

Batteriene er 100Ah fra Gylling, og har ikke funnet noe info om BMS bortsett fra de generelle max/min 14,6v/10,5v og max 300 ah spike last og 100ah kontinuerlig last. 

 

Jeg har om oftest last på store deler av året, kjøleskap etc, og er sjelden koblet til landstrøm utenom ferie. Den er på vannet og i bruk året rundt. Hadde mange uker med Gjemmekontor siste tiden. :-) 

 

Var å målte opp plass til MP2-3000. Det blir trangt, men det skal vel gå. 

 

image.png.2b9d4fe749e666778daaa2a92a36b9b5.png

 

Link to post
Fantino skrev for 16 timer siden:

2) En av de mest kritiske faktorene ift ‘unødvendig’ degradering av Lithium-batterier er å unngå å lagre de smekkfulle. I motsetning til blybatterier. Dvs at en løsning der SOC kan sykles mellom 20/30 og 70/80% når de lagres - som de jo gjør mesteparten av tida de sitter i en lystbåt - er gunstig. Alternativt at en går fra de på en passende SOC som gir plenty av tid/strøm til egenforbruk på BMS før båten brukes neste gang. Dette kan feks gjøres ved å bruke programmerbare releutganger fra Victron batterimonitor som mange har ombord til å styre lader av/på. Da trenger en heller ikke noe dedikert Lithium-program på lader.

 

Blir ikke overrasket om noen er uenige med meg 😁


for meg er dette ganske utfordrende- for batteriene blir jo ladet veldig lett, og vil ofte gå til 100%. Men jeg har tolket det slik at BMS’en i Victron batteriene ivaretar dette, slik at de kan lades 100%, fordi det egentlig er mer å gå på?

Bruk vest!

Link to post
Jonas78 skrev 1 minutt siden:


for meg er dette ganske utfordrende- for batteriene blir jo ladet veldig lett, og vil ofte gå til 100%. Men jeg har tolket det slik at BMS’en i Victron batteriene ivaretar dette, slik at de kan lades 100%, fordi det egentlig er mer å gå på?

Jeg har snakket med flere leverandører og de sier alle at det ikke er et stort problem å lade til 100%. De har "garantert" for x antall sykluser, og da har de testet med 14,6v lading og 80% DoD (100% til 20%) ved 1C lading og utladning. 

 

Men det er ikke mange prosent i batteriet over 13,3. (Kanskje 0,1%?) Så derfor er det ikke nødvendig å lade med høyere V. Men balanseringen av cellene kan trenger det (avhengig av BMS), så derfor er det greit å lade opp til noe høyere på absorbsjon innimellom. Victron har nok mer info på BMS enn hva jeg har på mine. 

Link to post

@Thomas_h Med smartshunt har du ikke programmerbare releutganger nei, kun på BMS 712 og muligens de andre i den serien. Med konstant forbruk og solceller vil du jo da sykle batteriene hver natt og det er jo et godt utgangspunkt. Absorpsjon 14.18V er sikkert godt nok både for å trigge balansering og for å resette smartshunt til 100%. Så kan du leke med floatspenning ift hvor lavt du vil ha SOC. Men dette er nok sånn sett ikke noe must - mer en forlengelse av levetiden på batteriene som i utgangspunktet _er_ lang, Ref tema for tråden! Litt a-la elbil der en anbefales å lade til Max 85% dersom en lader daglig feks.

 

@Jonas78 14.6V max = cellespenning 3.65V max ser ut til å være det de aller fleste fabrikantene oppgir. Det er ikke mye å gå på over dette, Ref feks tabell i linken jeg postet. Merk at det er snakk om ubelastet spenning der. Så blir det hvor mye du gidder å legge i å forlenge levetiden til batteriene. De varer nok helt sikkert garantitida uansett. Men siden du startet tråden med ‘slitasje’ på batterier ifm inverter så ville jeg bare peke på at inverter i seg selv er null problem. Å kunne levere og ta i mot store strømstyrker er jo en av forcene til Lithium. Så lenge du er på strømtrekk på brøkdeler av 1C er det null problem. Vil du derimot gjøre andre tiltak som forlenger levetida er det nok å unngå at de står med 100% SOC over tid som er det viktigste slik jeg har oppfattet det. Og det kan jo være litt utfordrende siden omtrent alle systemer for bly er fokuserte på å holde de smekkfulle til enhver tid 😁 Har hjulpet en kamerat med stor Lithiuminstallasjon og vi endte opp med å lage dette selv med hjemmemekk (microcontroller med ‘app’ på tlf). Kommer muligens for salg en gang i framtida om jeg noengang får fingeren ut, men ikke vent på det 😂

Link to post

Med de batteriene burde ikke dette være noe problem. Merk at effekten av inverteren konstant ikke er 2kw. Mener å huske ca 1600 ved 30 grader. 
 

du belaster inverter mye over tid ved din bruk. Antar du må ha vv berederen på 30-60 min for å få varmt vann.  Så sjekk databladet på effekt. 
 

 

Link to post

Hvis målet er mest mulig økonomisk gunstig utnyttelse av batteriene må man passe seg så man ikke bruker ti tusen på å spare en tusenlapp. Hvor stor er besparelsen i kroner og øre på å lade kun til 80%? 
 

Hvis det er litt for gøy og, så kjør på. Jeg bygger batterianlegg på jobben med Cerbo som interface til batteriene, funker bra. Men styring ligger i Pls. 

Link to post
Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Med de batteriene burde ikke dette være noe problem. Merk at effekten av inverteren konstant ikke er 2kw. Mener å huske ca 1600 ved 30 grader. 
 

du belaster inverter mye over tid ved din bruk. Antar du må ha vv berederen på 30-60 min for å få varmt vann.  Så sjekk databladet på effekt. 
 

 

 

Når du sier å sjekke databladet, tenker du da sjekke databladet på inverteren for om den tåler såpass over tid? 

 

Det jeg egentlig lurer på er best å gjøre, er vel egentlig å bruke motoren for å få tanken varm, og så bruke inverteren for å vedlikeholde varmtvannet. Det er jo ikke store mengder vi bruker samtidig, men stort sett litt og litt. Lite dusjing.

Bruk vest!

Link to post
jcberg skrev for 4 timer siden:

Hvis målet er mest mulig økonomisk gunstig utnyttelse av batteriene må man passe seg så man ikke bruker ti tusen på å spare en tusenlapp. Hvor stor er besparelsen i kroner og øre på å lade kun til 80%? 
 

Hvis det er litt for gøy og, så kjør på. Jeg bygger batterianlegg på jobben med Cerbo som interface til batteriene, funker bra. Men styring ligger i Pls. 

 

Slik jeg tolker disse batteriene, er det vel innebygget i batteriene at du ikke kan lade de til 100%. Så BMS`en vil forhindre meg å lade de til 100? det som ser ut som 100% på battermonitoren er vel kanskje 90%?

Bruk vest!

Link to post
Jonas78 skrev 17 minutter siden:

 

Slik jeg tolker disse batteriene, er det vel innebygget i batteriene at du ikke kan lade de til 100%. Så BMS`en vil forhindre meg å lade de til 100? det som ser ut som 100% på battermonitoren er vel kanskje 90%?

Det har vel jeg også hørt, men kanskje vanskelig å bevise.

 

Victron har noen sv de dyreste lifepo4 batteriene, så jeg regner med at det kommer med litt kvalitet og levetid over de billige typene. 

 

Men kjemien på lifepo4 er vel lik på alle batteriene og alle anbefaler max 14.6v som da er over 100%. Det er ikke noe mer å hente på f.eks 15v. 

 

Hvis du ser på victron sine tall så garanterer de 5000 utladinger fra 100%til 50%. Det blir rimilig mange år i realiteten, så da er båten moden for en oppgradering uansett. 🤣

 

Jeg har nå ihht til Cerbo Gx'en hatt tilsvarende 4 ladesyklusser og en full utlading, men har brukt over 5000ah fra batteriet. 

Link to post
45 minutes ago, Jonas78 said:

 

Slik jeg tolker disse batteriene, er det vel innebygget i batteriene at du ikke kan lade de til 100%. Så BMS`en vil forhindre meg å lade de til 100? det som ser ut som 100% på battermonitoren er vel kanskje 90%?

Det er noe restkapasitet igjen når det stopper å ta imot lading og rapporterer 100% men akkurat hvor mye blir ren tipping. Skal du begrense SoC for å øke levetiden på denne batteritypen kommer du ikke unna shunt og kompatibelt/programmerbart utstyr. Batteriet er designet som "drop in" erstatning for blysyrebatteri, og vil typisk ha lang forventet levetid (80%+ etter 9år+) dersom det brukes som et typisk blybatter.

 

Vil du ha veldig avansert kontroll på batteriet begynner du egentlig i feil ende, og burde heller hatt 4 LiFePO4 celler i serie med egenprogrammerbar BMS. Det finnes "drop-in" batterier på markedet nå med feltbuss hvor BMS kan overstyres eller konfigureres, men jeg har ikke prøvd dem.

 

  

14 minutes ago, Thomas_h said:

 

Men kjemien på lifepo4 er vel lik på alle batteriene og alle anbefaler max 14.6v som da er over 100%. Det er ikke noe mer å hente på f.eks 15v. 

Du kan i prinsippet lade til 99% SoC ved ~13.4V påtrykt spenning, det tar bare veldig lang tid.

Redigert av jcberg (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...
Swingswong skrev for 3 timer siden:

Hvordan har du tenkt å programmere MPII?

Når jeg får et slikt spørsmål, føler jeg det er noe jeg ikke har tenkt på. :giggle:

 

Programmere? Eller innstillingene? 

 

Jeg tror ikke jeg har tenkt å gå så langt som du viser over med nodered osv. Hvis ikke du klarer å lure meg til det. 😉 Eller hva er fordelen? Er det vanskelig?

Link to post
Swingswong skrev for 5 timer siden:

For å endre standardinnstillingene må du ha en spesialkabel, eller gå via en Cerbo

Aaa, ja da skjønner jeg. 

 

Jeg har Cerbo Gx. Har ve.can, ve.bus og ve.direct satt opp med andre enheter, men har nok ikke den kabelen til pc. Sikkert usb eller rs232 interface. 

 

Jeg glemte å legge til den lastmålekabelen mp2, så må uansett inn med en ny bestilling snart. Tenkte bare å se hva annet jeg glemte først. Det kommer i dag.

 

Takker. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...