Fantino
Thomas_h skrev for 11 timer siden:
Skal ikke være uenig med deg
. Jeg har lest om dette før. Men hvordan gjør jeg dette når vi har solceller som lader opp hver dag?
Jeg har valgt victron standard lifepo4 profil og justert ned til 14.2v absobsjon og 13.5v på float. Jeg så noen videoer som anbefalte og ikke gå lavere på absobsjon, da cellene ikke ballanseres under det.
Nå trenger ikke batteriene balansering veldig ofte, men prøver å ikke ha et system jeg må justere på. Jeg glemmer ting, så må ha det enkelt. ?
Tenker at det kommer an på hvordan opplegget ditt er, muligheter for innstillinger osv. Om du ikke ligger på landstrøm men solceller når du ligger i havna kan du legge inn en kort absorpsjonsperiode og så en lav float som tillater en del lavere SOC før lading starter igjen. MPPT vil uansett restarte en ny syklus hver gang sola står opp. Har du batterimonitor med utganger kan du muligens styre på SOC. Og så kommer det også an på om du ligger med forbruk i sesongen, feks. kjøleskap. Ville sjekket spec på balansering - antar den er intern i BMS i batterier? Har ofte sett at cellespenning 3.2V = totalspenning 12.8V settes som triggerpunkt for balansering, men det kan sikkert variere. Har bare erfaring med selvbygg og ekstern BMS + ekstern balancer. Det er jo opplest og vedtatt at en ikke kan bruke spenning som indikator på SOC på Lithium, men jeg har brukt denne tabellen som referanse en del og den ser ut til å stemme ganske bra:
LiFePO4 Voltage Chart? | DIY Solar Power Forum (diysolarforum.com)