jcberg
45 minutes ago, Jonas78 said:
Slik jeg tolker disse batteriene, er det vel innebygget i batteriene at du ikke kan lade de til 100%. Så BMS`en vil forhindre meg å lade de til 100? det som ser ut som 100% på battermonitoren er vel kanskje 90%?
Det er noe restkapasitet igjen når det stopper å ta imot lading og rapporterer 100% men akkurat hvor mye blir ren tipping. Skal du begrense SoC for å øke levetiden på denne batteritypen kommer du ikke unna shunt og kompatibelt/programmerbart utstyr. Batteriet er designet som "drop in" erstatning for blysyrebatteri, og vil typisk ha lang forventet levetid (80%+ etter 9år+) dersom det brukes som et typisk blybatter.
Vil du ha veldig avansert kontroll på batteriet begynner du egentlig i feil ende, og burde heller hatt 4 LiFePO4 celler i serie med egenprogrammerbar BMS. Det finnes "drop-in" batterier på markedet nå med feltbuss hvor BMS kan overstyres eller konfigureres, men jeg har ikke prøvd dem.
14 minutes ago, Thomas_h said:
Men kjemien på lifepo4 er vel lik på alle batteriene og alle anbefaler max 14.6v som da er over 100%. Det er ikke noe mer å hente på f.eks 15v.
Du kan i prinsippet lade til 99% SoC ved ~13.4V påtrykt spenning, det tar bare veldig lang tid.