Jump to content

Edit History

SY Johanne

SY Johanne

Jeg har seilt Færdern med jevne mellomrom de siste 20 årene og dessverre sett en neagtiv utvikling. Som andre har nevnt var Færden en regatta for de skikkelige reserne med stort mannskap og lommebøker, men også en regatta hvor turseilere kunne kappseile enten i typeklasser eller i åpne turklasser uten krav til målebrev. Dette var gøy! Man fikk en plassering og kunne konkurrere mot kamerater og tilsvarende båter for å se hvor god man var.

De siste årene jeg seilte fikk jeg følelsen av at fokuset mer var på festen i Tønsberg en hyggelig kniving på kryss ut Oslofjorden. 2018 var siste året jeg deltok. Da var det satt opp valgfri fellesstart for deltakerne i klassen turGLEDE.

Vi var vel et titallsbåter som startet sammen og det var heftig seiling ut fjorden i god vind. Banen var dessverre veldig forkortet. I gamle dager rundet turbåtene Hollenderbåen. Nå var det bare rett til Tønsberg.

Uansett hadde vi en fin tur og heftig kappseilas utover. Skuffelsen var derfor stor da det ikke ble laget resultatliste for turklassen, tross skikkelig fellesstart.  Det var heller ingen skikkelig målgang slik det var tidligere. Dette på tross av at vi vår fremme allerede samme dag, grunnet god vind.

Satt i Tønsberg med en følelse at mitt bidrag til seilasen var å subsidiere festen for de «skikkelige» regattaseilerne i gutteklubben KNS. For meg ble dette siste året jeg deltok.

SY Johanne

SY Johanne

Jeg har seilt Færdern med jevne mellomrom de siste 20 årene og dessverre sett en dårlig utvikling. Som andre nevner her var Færdern en regatta for de skikkelige reserne med stort mannskap og større lommebøker, men også en regatta hvor turseilere kunne kappseile enten i typeklasser eller i åpne turklasser uten krav til målebrev. Dette var gøy. Man fikk en plassering og kunne konkurrere mot kamerater og tilsvarende båter for å se hvor god man var. De siste gangene jeg seilt fikk jeg følelsen av at fokuset mer var på festen i Tønsberg en hyggelig kniving på kryssen ut Oslofjorden. 2018 var siste året jeg deltok. Da hadde valgfri fellesstart for deltakerne i klassen turGLEDE. Vi var vel et titallsbåter som startet sammen og det var heftig seiling ut fjorden. Banen var dessverre veldig forkortet. I gamle dager seilte turbaåtene ut til Hollenderbøen. Nå var det bare rett til Tønsberg. Uansett hadde vi en fin tur og heftig kappseilas utover. Skuffelsen var derfor stor da det ikke ble laget resultatliste for turklassen, tross skikkelig fellesstart. Satt i Tønsberg med en følelse at mitt bidrag i seilasen var å subsidiere festen for de «skikkelige» regattaseilerne. For meg ble dette siste gang jeg deltok.

• Create New...