Jump to content

Goldfish 22 med Mercruiser 4,3 Mpi, toppfart?

22Gullfisken

Recommended Posts

Hei

har fått kjøpt meg en 2003 Goldfish 22 sport med Mercruiser 4,3 Mpi . Det står en mirage plus propell på den. I følge papirer så er den levert med 1.62 giring på drevet. Klarer maks 39-40 knop. 
har forsøkt meg på 14. 3/8 x 21 ballistic men det hjalp fint lite. Klarte kanskje maks 38-39 knop. Båten planer veldig lett og er ikke grodd noe under. 

triks å gå ned til 1.47 giring ? 
klarer ca 4300 omdr 

7AA928D3-E696-4421-BB2A-D8BBBD6F2A15.jpeg

C0AF897F-2C4D-4FA4-A4D3-F916CFFA5247.jpeg

DA8CF42C-B14A-4ADA-BCF1-0711D1C70AAA.jpeg

Mirage er ikke dum den for en slik båt/utveksling og 1.62 er anbefalt. Turtallet innenfor 4400 - 4800. Det at du ligger lavt 4300 med oppsettet kan bety at motoren ikke yter det den skal? Det er for lavt til at dette har vært slik fra fabrikk vil jeg anta.

Så kanskje verdt å sjekke motoren før du gjør noe mer?

alfaalfa skrev for 1 time siden:

Mirage er ikke dum den for en slik båt/utveksling og 1.62 er anbefalt. Turtallet innenfor 4400 - 4800. Det at du ligger lavt 4300 med oppsettet kan bety at motoren ikke yter det den skal? Det er for lavt til at dette har vært slik fra fabrikk vil jeg anta.

Så kanskje verdt å sjekke motoren før du gjør noe mer?

hmm sier du det ja. Den starter og sviver som en klokke. Hva tenker du kan gjøres da ? 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Aldri om Pål Sollie ville satt opp den båten med en propell som motoren ikke orker å dra mer enn 4300...

Han garanterte vel 43 knop med minste motor ? 

Er det jeg også syntes er rart. Kan det har vært bytta drev på båten og at det kanskje ikke er 1.62 giring som står på ?

Jeg ville tatt den ut og målt i benk. da er du sikker.

Eller du kan sjekke eksosen med analyse og se hva som kommer ut. 

Eller finne en «ren» propell båten ble levert med sannsynligvis Mirage og i samme stigning som levert. Går det slapt, så er det noe med maskin/drev…

alfaalfa skrev for 2 timer siden:

Eller finne en «ren» propell båten ble levert med sannsynligvis Mirage og i samme stigning som levert. Går det slapt, så er det noe med maskin/drev…

Det må vel være den enkleste måten å komme videre på...

22Gullfisken skrev for 10 timer siden:

Er det jeg også syntes er rart. Kan det har vært bytta drev på båten og at det kanskje ikke er 1.62 giring som står på ?

Utveksling sjekker du ved å turne motor og telle turn på propell.

Ser at dere er flere i båten. Full tank?

Luftfilter og ny bensin?

Alle monner drar. Høres litt voldsomt ut å hive ut motor alt nå.

Redigert av TS. (see edit history)

Etter min oppfatning er ikke 1.62 riktig drevutveksling på Goldfish 21 og 22. Men valg av propell og utveksling blir alltid ett kompromi. Bra akslerasjon, bil med kun andre gir, høyest mulig toppfart kun fjerde gir osv. Jeg har en 21 og tidligere motor var samme som trådstarter. Den hadde 1:47 og Ballistic 14 ¾ x 21’’. Ren båt under gjorde da 48 knop. Byttet til nyere motor 4,5L mercruiser med 40 hk mer og forventet da lett 50 knop. Ble dessverre skuffet det viste seg at ny motor hadde drev med 1:62 i utveksling og farten var fortsatt rundt 42 knop. Byttet til en Winrace 14 ¾ x 24’’ og toppfart en nå tilbake på 48 knop. Det er imidlertid noen ulemper med så kraftig stigning som mer utsatt for kavitering og mer følsom for groing. Planen er å få byttet utveksling til 1:47 som det var på forrige motor. Utvekslingen er normalt slått inn på venstre side på øvre del av undervannshuset. Det kan være litt vanskelig å se for de blir lakket etterpå.

DSC_0112.JPG

Interresant , da lukter det ombygning til 1.47 . Har sjekket litt priser og ser ut som om jeg kan komme unna med en 7-8 lapper i deler og jobb + propell . Gjør du jobben selv eller bruker du verksted ? 

Goldfish har allerede valgt en mer aggressiv utveksling. Alpha gen 2 og 4.3 liter(1991 og nyere)  ble levert med 1.81 utveksling. Mens din ble levert med 1.62 som gjør at propellen går saktere rundt og du kan ha høyere stigning.

Det gir høyere toppfart med propell med høy stigning, altså velge en utveksling som gjør at propellen går saktere rundt (selvsagt har dette sin begrensning).

men å velge enda saktere mener jeg at du ikke har moment til i motoren. Og du ender opp med en båt som ikke fungerer så godt. Den blir treg å få i plan og lavere toppfart…

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...