Jump to content

Innspill til myten om kondens i drivstofftanker.


Lazyjack

Recommended Posts

Det dukker stadig opp råd om hvor viktig det er å gå vinteren i møte med fulle tanker for å unngå kondens. Dette har vært tilbakevist bl.a. med en tabell som viser teoretiske verdier for hvor mye (lite) fuktighet luft kan oppta og dermed også avgi ved ulike temperaturer. 

Jeg kom akkurat over en artikkel hvor teorien har vært testet ut i praksis. For de som ikke orker å lese hele  artikkelen kan jeg røpe at konklusjonen er at det overhodet ikke oppstår synlig/målbar kondens i en tom tank på  20 gallon (ca75 liter) som står vinteren over gjennom skiftende temperaturer. 

https://marinehowto.com/category/fuel-systems/

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 22 minutter siden:

Hjelper ikke. Konspirasjonsteoriene vinner til slutt. Bare vent til høsten.

:giggle::fireworks3:

 

:santcheers:

 

:newyearsign:

 

Noe må vi ha å tulle med om vinteren.

 

Hilsen oss i Kungshamn, Sverige.

 

springet_2022_mai_utsikt2.jpg.c462541b3edcebf1acc822ebb8eeb9ae.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Dr Nelson skrev 19 minutter siden:

Hvordan kan det bli mer fuktighet i en lukket tank av temp forskjeller? 
Da må der være tilførsel av fukt/vann først?

Folk flest har vel lufting på diesel tanken.

Har du lufting, så vil det være tilkomst av både tør og fuktig luft.

Er tanken da omtrent tom, vil det være mulighet for mye fuktig luft. Er tanken full, vil det være svært lite tilkomst for fuktig luft.

 

Om dette vil bli et problem, hverken vil eller skal jeg diskutere, da jeg ikke ser det som et problem for min del. 

Har fulle tanker og båten startes/kjøres året rundt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Problemet med lite bensin på tanken om vinteren er vel gjerne knyttet til temperatursvingninger og duggpunkt...

så når utelufttemperaturen endrer seg er det tidsforsinkelse før tanklufttemperatur har utlignet forskjellen, og er man «heldig» hjelper duggpunktet deg å generere vann/rim inni tanken…. 

 

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Ut i fra egne erfaringer med fritidsbåt og vinterlagring samt etterfølgende dreneringer av filtere kan jeg vel bare konstatere at problemet er overdrevet. Det har ikke forekommet så langt. Aldri sett spor av vann i filtere etter litt tids bruk etter vinterlagring selv om jeg stort sett nå legger båten i ro med fulle tanker. Denne sesongen gav det også økonomisk uttelling.

 

MEN det kan i høyeste grad forekomme under andre forutsetninger. Var på et fartøy der designen tillot varierende nivå i en dagtank der toppen ("taket") på tanken var hoveddekket på fartøyet, uisolerte stålplater mot åpent dekk. Nivået i tanken varierte altså mellom halvfullt og fullt i normal drift styrt av nivåbrytere og separatorer.

 

Her var vi veldig plaga med konsensering i tank, hver tankinspeksjon kunne man se et lag med dråper i tanktoppen og det var til dels mye vann å drenere fra tanken hver eneste vakt.  Både tank og separatorsystem var feilkonstruert. Så at slikt kan forekomme på utstyr i drift med temperaturforskjeller er helt klart.

Link to post
Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Ut i fra egne erfaringer med fritidsbåt og vinterlagring samt etterfølgende dreneringer av filtere kan jeg vel bare konstatere at problemet er overdrevet. Det har ikke forekommet så langt. Aldri sett spor av vann i filtere etter litt tids bruk etter vinterlagring selv om jeg stort sett nå legger båten i ro med fulle tanker. Denne sesongen gav det også økonomisk uttelling.

 

MEN det kan i høyeste grad forekomme under andre forutsetninger. Var på et fartøy der designen tillot varierende nivå i en dagtank der toppen ("taket") på tanken var hoveddekket på fartøyet, uisolerte stålplater mot åpent dekk. Nivået i tanken varierte altså mellom halvfullt og fullt i normal drift styrt av nivåbrytere og separatorer.

 

Her var vi veldig plaga med konsensering i tank, hver tankinspeksjon kunne man se et lag med dråper i tanktoppen og det var til dels mye vann å drenere fra tanken hver eneste vakt.  Både tank og separatorsystem var feilkonstruert. Så at slikt kan forekomme på utstyr i drift med temperaturforskjeller er helt klart.

Det handler om volum. Det er vel ingen som benekter at det vil kunne dannes kondens av betydning i f.eks. et skipsskrog av stål eller i tanken som @Chiefengineer nevner og som antagelig er på mange m3.

Link to post

Kondens og problemer er vel noe som henger igjen siden dengang vi kjørte bensin-motor med forgasser.

En vann-perle på feil sted i forgasser kunne skape utfordringer.

Vann i tomgangsdyse var nok til at motor stoppet hver gang gassen ble sluppet og motor skulle gått på tomgang.

Utfordrende med bil og bykjøring når motor stoppet hver gang man tok benet av gass-pedal.

Og ja, det var kondens. Og det holdt rikelig med en dråpe for å skape problemer.

 

Men hvordan dette har skalert opp til at drivstofftanker i båter skal kunne produsere større mengder ferskvann i løpet av en vinter er og blir et mysterium.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
16 minutes ago, Jens_P said:

Kondens og problemer er vel noe som henger igjen siden dengang vi kjørte bensin-motor med forgasser.

En vann-perle på feil sted i forgasser kunne skape utfordringer.

Vann i tomgangsdyse var nok til at motor stoppet hver gang gassen ble sluppet og motor skulle gått på tomgang.

Utfordrende med bil og bykjøring når motor stoppet hver gang man tok benet av gass-pedal.

Og ja, det var kondens. Og det holdt rikelig med en dråpe for å skape problemer.

 

Men hvordan dette har skalert opp til at drivstofftanker i båter skal kunne produsere større mengder ferskvann i løpet av en vinter er og blir et mysterium.

Men nå får vi opptil 15% kondensfjerner på bensintanken enten vi vil ha det eller ei......

Link to post

Luft med høy tetthet kan inneholde 28 gram vann per kubikkmeter ved 30°C, eller 8 gram vann per kubikkmeter luft ved 8°C. Blir det kaldere holder luften enda mindre vann. Man skal skifte ut luften i tanken ganske mange ganger og samtidig få skilt ut alt vannet i tanken ved hvert luftskift før dette blir et stort problem. Det er vel ganske få som har full gjennomtrekk i tanken, så i praksis er det lite luft som skiftes ut gjennom vinteren.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Når jeg kommer ned i båten om morgenen så snur jeg tanklokkene og rister ut vann. Har to lokk, et på hver side av båten og disse er av metall og kondenserer vann i løpet av natten. Gjentar jeg prosedyren ofte så får jeg ut mindre vann for hver gang. Siden jeg får ut en del vann med denne prosedyren så må det være et kondenseringsproblem av luftfuktighet i tanken. Finner forøvrig aldri vann i filteret og benytter Bioprotekt 2. Lagrer alltid båten med fulle tanker. Aldri problemer.

Sushi

Link to post

Dieseltanken pumpes tom ca hver høst og evt. smuss og vann tørkes vekk, tanken står slik frem til påske. 

 

Er nå på 8. Sesongen med tom tank mens båten er i opplag, og 8. året uten tegn til vann i tanken på våren.

 

Min tank er i plast og rommer ca 150 liter.


 

Hvordan noen får sine tanker til å produsere vann skjønner jeg ikke, burde skifte til en tank som produserer diesel isteden😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Billa skrev for 4 timer siden:

Når jeg kommer ned i båten om morgenen så snur jeg tanklokkene og rister ut vann. Har to lokk, et på hver side av båten og disse er av metall og kondenserer vann i løpet av natten. 

 

De tanklokkene ville jeg ha byttet ut. De kan umulig være tette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 31 minutter siden:

 

De tanklokkene ville jeg ha byttet ut. De kan umulig være tette. 

Jo, de er nok tette (tror jeg). Det spiller ingen rolle om det har vært tørt eller vått de siste ukene. Finner litt vann under tanklokket om jeg sjekker dette med noen dagers mellomrom. Ikke mye, men nok til at jeg får ut litt. Dessuten er lokkene plassert slik at regnvann renner av dollbordene før de når lokket.

Sushi

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Som jeg har skrevet tidligere: De som greier å kondensere flere centilitere med vann i året, aspirerer til Nobelprisen. Og de kan gjøre Sahara grønn, i hvertfall grønnere. Så sett igang jenter og gutter. Penger og berømmelse venter!

:thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...