Jannmar Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 (redigert) Hvorfor ruster Jerrykanner av stål innvendig? ( Eg veit ikkje. Eg berre spør). Redigert 31.Mai.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Jannmar skrev 1 time siden: Hvorfor ruster Jerrykanner av stål innvendig? ( Eg veit ikkje. Eg berre spør). De ruster da både innvendig og utvendig, det er ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Chiefengineer skrev for 1 time siden: De ruster da både innvendig og utvendig, det er ingen forskjell. Akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Milde. Jeg har en jerry stemplet 1944, helt grei. Fire kanner fa før 1995, helt greie. Mine stålkanner ruster ikke innvendig. Den gamle kanna har sønnen min fått for bruk på den gamle Jeep'en han øser ut penger på. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 En ting jeg ikke helt skjønner er hvorfor man plutselig skal få mer kondens i tanken når båten ikke brukes. Jeg ville jo egentlig tenk at dersom det hele tatt var et problem ville det være motsatt siden jeg drar inn "fersk" fukt når tanken tømmes. Hadde en traktor fra 1964 som slet med vann i tanken, men årsaken var rimelig klar. Her regner det både vannrett og loddrett, tank-lokket var ikke tett og traktoren stod ute. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 La oss si at du fyller tanken i fellesferien for deretter å bruke båten ut sommeren mens det er godt og varmt, diesel som forbrukes erstattes da løpende gjennom lufting med varm luft, relativ fuktighet la oss si 50-60%. Hva skjer med denne lufta i tanken utover høsten og vinteren når luften blir kald og ikke kan holde på like mye fuktighet? Vil det ikke vært bedre å fylle opp tanken, for derved erstatte luft med diesel før kulden setter inn? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 fs skrev 16 minutter siden: Hva skjer med denne lufta i tanken utover høsten og vinteren når luften blir kald og ikke kan holde på like mye fuktighet? Da vil det nok dessverre danne seg den uhorvelige mengden av et halvt fingerbøl med vann. (om tanken var på noen hundre liter). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Traale Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Ville vært mer bekymret for kvaliteten på det du fyller på tanken.... På gamlebåten brukte jeg alltid trakt med 2 stk filtre i bunnen når jeg fylte, hadde aldri vann i tanken enten jeg overvintret med fulle tanker eller ikke. Filtrene i trakten samlet opp ganske mye vann i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Og dette er til alle: For all del, ikke tro på dem som har ingeniøreksamen innen fysikk, termodynamikk og denslags ræl! Tro heller på dem der tanta til onkelen til bestemora opplevde et eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Hulda skrev Just now: Og dette er til alle: For all del, ikke tro på dem som har ingeniøreksamen innen fysikk, termodynamikk og denslags ræl! Tro heller på dem der tanta til onkelen til bestemora opplevde et eller annet. He he, hysj nå. Vi trenger slik som dette en gang innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 fs skrev for 4 timer siden: La oss si at du fyller tanken i fellesferien for deretter å bruke båten ut sommeren mens det er godt og varmt, diesel som forbrukes erstattes da løpende gjennom lufting med varm luft, relativ fuktighet la oss si 50-60%. Hva skjer med denne lufta i tanken utover høsten og vinteren når luften blir kald og ikke kan holde på like mye fuktighet? Som jeg skrev tidligere i tråden: «Luft med høy tetthet kan inneholde 28 gram vann per kubikkmeter ved 30°C, eller 8 gram vann per kubikkmeter luft ved 8°C.» Hvis du har en tank på 1000 liter, og denne kun inneholder luft med 100% luftfuktighet, så har du du dermed 28 gram vann på tanken hvis det er 30°C i lufta,. Med 50% luftfuktighet har du 14 gram vann på tanken. Det er ikke store skvetten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 For 70 år siden, og tidligere, var det vanlig at bensin- og dieselbiler hadde tappeplugg på tankene. Enkelte diesel lastebiler hadde til og med 'jur' med tapping. Jeg begynte å jobbe med bil for 62 år siden. Selv den gangen var det opplest og vedtatt at kondens/vann på tanken var noe man enten kjøpte på bensinstasjonen eller fikk via utett tanklokk. Konspirasjonsteoriene var like livate den gangen. Så folk får tro hva de vil. Det er umulig av overbevise folk som ikke skjønner sammenhengen. En gang i verden ble folk brent på bålet av de som ikke skjønte at jorden går rundt solen, og ikke omvendt. Eller at jorden er rund, og ikke flat. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Enig i utregning, har hatt noen år på slik høyskole jeg også. Liten mengde, men kondens er uansett kondens. Så kan man tenke videre, hvor mye/raskt balanserer relativ fuktighet i tank mot omgivelsesluft via 1/2" lufteslange mon tro? Med vekslende vær så kan det bli noen fingerbøll gjennom en lang høst/vinter/vår.. Neste spørsmål, og dette har jeg egentlig grublet på en lengre tid. Jeg hadde for noen år siden en båt hvor jeg var svært plaget med vann/kondens. Syrefast tank. Tankfylling ble sjekket ut først, ingen mulighet for lekkasje den veien. Vann kan selvsagt komme via fylling, men særs merkelig at det var kun de årene jeg hadde denne båten det var problem (samme pumpe, som også benyttes kommersielt helårs) En teori er en noe stor returflow fra pumpe(forøvrig marinisert diesel) som gir oppvarming av tank/diesel etter noen timers drift. Gitt at relativ fuktighet balanserer (litt ekstra utskiftning av luft pga strømning i tank/rulling) og ditto nedkjøling etter stopp. Mulig teori? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Hvor mye vann som kondenseres i en halvfylt dieseltank over et år er vanskelig å si. Som beskrevet av flere her opp så vil 1000 liter diesel bli erstattet av 1000 liter luft som gir potensiale til 10-20 gram vann. Småtteri med andre ord. Langt større er tilgangen av vann fra syklisk kondensering – diffusjon av vanndamp til tanken. Vanndamp i tankens luftrom vil måtte kondensere på flater når temperaturen faller om natten og omdannes til vann som renner ned til bunn av tanken. Når temperaturen stiger om dagen vil RF i tankens luftrom være lavere enn utenfor båten og vanndamp vil diffundere inn i tanken gjennom luftingen i henhold til Daltons lov om diffusjon. Dette fortsetter syklisk gjennom hele sesongen. Vann som allerede befinner seg i bunn av tanken vil ikke kunne fordampe siden vannet ligger under diesel. Man kan derfor ikke benytte syklisk diffusjon – kondensering i en tom tank som mal. Det er heller ikke riktig å snakke om luftvekslinger i dette tilfellet. O2 og N2 er sannsynligvis stabilt og likt inne som ute og vil ikke diffundere i særlig grad. Konsentrasjon eller mengde vanndamp vil derimot variere over døgnet og diffundere inn i tanken. Så hvor stort er dette problemet? Umulig å gjette siden mange variabler spiller inn slik som utendørs klima og luftingens utførelse. Jeg vil tro at problemet er mye større i Oslofjorden enn i Haugesund og Tromsø som har mindre døgnvariasjoner i temperatur. På min båt er det to tanklokk av metall. Tankens lufting er sannsynligvis koblet til påfyllingslangene og RF er derfor høyere i slangen enn i tanken. Eller for å si det på en annen måte; RF stiger først i slangen for deretter å stige i tanken. Det kondenseres derfor først på tanklokket før det kondenseres på tankens flater. Et tanklokk i metall som vender rett opp er egnet for oppsamling av kondensvann. Ved å snu tanklokkene av og til får jeg drenert ut ……ca ½ - 1 dl vann i sesongen. Kanskje mere. Mulig dette er representativt for kvantifisering av totalt potensielt tankvann. Er dette mye eller lite. Det er vel klart at en uheldig tanking bidrar til mere vann enn flere år – kanskje 10 år med syklisk kondensering, men det er likevel flere centiliter eller fingerbøller i året. For min del kommer jeg til å fortsette med Bioprotect 2, snu tanklokk av og til samt å fylle diesel på travle steder. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fs Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 @Lars: Regner med at den ene er til meg? 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Er det ikke noen som har en gammel tank eller oljefat, de kan sette ut et år, med en lufting og måle antall "liter" vann man får? Så blir vi kanskje ferdig med dette en gang for alle Glad jeg fylte opp i høst til 11kr pr litern, men det var kun pga forventet pris økning, normalt tar jeg båten opp med det som tilfeldigvis er på tankene.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Det høres ut til at syklisk kondensering kan være et alternativ til watermaker ombord. Og det uten å måtte tilføre energi! Jeg har ennå ikke hatt vann/kondens i min tank, til tross for daglig bruk året rundt. Med sånn i snitt halvfull tank. Men så har jeg brukt Hammerdown hele veien på denne båten, snart 17 år. Helt til siste flaske gikk tom for noen måneder siden. Så da har jo evt vann blitt emulgert underveis. Det skal bli spennende å se nå når Hammerdown ikke lenger er på markedet, hvor mye vann jeg får i tanken nå.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Førstefender Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 index skrev 15 minutter siden: Men så har jeg brukt Hammerdown hele veien på denne båten, snart 17 år. Skal vi dra inn hamerdown også nå? dette kan bli popcorntråden over alle popcorntråder i år.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 fs skrev 55 minutter siden: @Lars: Regner med at den ene er til meg? 😁 Om du føler på det, så hvorfor ikke? Popcorn er godt! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Førstefender skrev 41 minutter siden: Skal vi dra inn hamerdown også nå? dette kan bli popcorntråden over alle popcorntråder i år.. Ja, jeg tenkte jeg kunne like godt kaste litt bensin på bålet når vi først er i gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 1.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Førstefender skrev 1 time siden: Er det ikke noen som har en gammel tank eller oljefat, de kan sette ut et år, med en lufting og måle antall "liter" vann man får? Så blir vi kanskje ferdig med dette en gang for alle Dette er utført og link til forsøket finnes i første posting i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Forsøket i første posting er ikke reel slik jeg leser det(med forbehold, lang tekst) Tom tank er ikke det samme som nesten tom tank. Kondensert vann i tom tank vil senere kunne fordampe, hvilket ikke vil skje dersom det ligger et oljesjikt mellom... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 20 hours ago, Hulda said: Og dette er til alle: For all del, ikke tro på dem som har ingeniøreksamen innen fysikk, termodynamikk og denslags ræl! Tro heller på dem der tanta til onkelen til bestemora opplevde et eller annet. Fin debattretorikk. Minner om barneskolenivå.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Big Horn skrev 49 minutter siden: Fin debattretorikk. Minner om barneskolenivå.... Dette er pedagogikk. Det har ingen hensikt å presentere matte/fysikk på videregående nivå om det ikke forstås. Har du noe mer vettugt å presentere? Virker som du senker deg til mitt nivå. Som du klager på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.