Jump to content

Innspill til myten om kondens i drivstofftanker.

Lazyjack

Recommended Posts

For en del år siden gikk årets første tur til Vänern i påska for trollingfiske. Var ikke mulig å få motoren over 2500-3000 omdreininger, da begynte den å fuske. Fant noe vann i begge lavtrykksbensinfiltrene. Var først da vi forsynte motoren fra ei bensinkanne at den gikk bra. Etter å ha kjørt igjennom noen liter fra kanna ble bensintanken koblet inn igjen. Bortsett fra en kort periode med litt fusking etter noen timer så gikk motoren greit på både Vänern og vårsesongen på Mjøsa. Ute på sommeren begynte lignende problemer igjen, viste seg etter mye feilsøking at problemet var høytrykksbensinfiltret. Dette har innmat i papir som blir til pappmache hvis det kommer inn vann. 

Båten min står på trailer innendørs og jeg vet ikke når sesongen slutter, fisker til forholdene på Mjøsa eller veiene stopper aktiviteten. Dette året var tanken langt under halv. Fylte opp tanken før vi dro til Vänern. Jeg snakket med verksmesteren der motoren var kjøpt da vi var på Vänern, han sa at hvis en Suzuki oppførte seg som som beskrevet på første turen på våren så var det 98% sannsynlig kondens. 

Motoren gikk helt fint de siste turene på høsten og siden det tydeligvis ikke er mulig at fuktighet i luft kondenserer slik at det skaper problemer så må det siden båten står i et redskapshus på en gård ha vært fjøsnissen som av en eller annen grunn har fylt vann på tanken min i løpet av vinteren:lol:, nisser er det forøvrig ingen mangel på i denne tråden heller:wink:

abbor skrev 28 minutter siden:

For en del år siden gikk årets første tur til Vänern i påska for trollingfiske. Var ikke mulig å få motoren over 2500-3000 omdreininger, da begynte den å fuske. Fant noe vann i begge lavtrykksbensinfiltrene. Var først da vi forsynte motoren fra ei bensinkanne at den gikk bra. Etter å ha kjørt igjennom noen liter fra kanna ble bensintanken koblet inn igjen. Bortsett fra en kort periode med litt fusking etter noen timer så gikk motoren greit på både Vänern og vårsesongen på Mjøsa. Ute på sommeren begynte lignende problemer igjen, viste seg etter mye feilsøking at problemet var høytrykksbensinfiltret. Dette har innmat i papir som blir til pappmache hvis det kommer inn vann. 

Jeg har ikke erfaring med nyere påhenger og lurer på hva et høytrykksbensinfilter er og hvor det står i kretsen fra tank til motor?

Derfor monterer man vannutskiller og ikke bruker emulgerende "lurium" i tanken, for å fjerne disse små vanndråpene før de går inn i motoren.

Noen dråper blir det enten fra kondens, regn ved fylling og urene tanker.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...