
Gudrun
Beklager du føler det sånn!
Men som Bjørn skriver sier bilder mer enn kun tekst.
Den motoren ble levert ny fra fabrikk i rundt 25 år. Tror det var rundt 64/65 første ble trillet ut fra samlebåndet.
Men den ble ikke bosset samme dag siste forlot fabrikken.
Nei den levde videre i små lastebiler, trucker, traktorer og som generator for å nevne noe.
I båt havnet den som fra rundt 70hk og de siste versjonene var vel på 85 hk.
En del firma mariniserte disse for bruk i båt. Lancing Marine et et firma som fortsatt selger ny marinisering til den motoren.
https://www.lancingmarine.com/price-book/page-14/
Motoren din tilhører og de tiårene hvor omtrent det var det glade vannvidd med selvbygging og folk mariniserte glatt en slik for eget bruk.
Noe ble kjøpt, noe ble laget lokalt og noe ble bare fjernet.
Røk den originale dynamoen ble den byttet ut med noe som befant seg i en ødelagt lastebil som stod i grøftekanten.
Den lokale smeden bygget om fester etc når noe skulle byttes og det var langt til neste by.
Brakkerter som hadde stått på helt andre motorer ble ombygget så det passet.
Noen havnet etterhvert som havarert på finn og en ny runde med ombygginger av deler.
Her et eksempel på hvor handle nye deler hvis du vil handle med UK, men spørsmålet er bare om det passer med din motor da?
Perkins 4.236 parts (parts4engines.com)
Som du kanskje forstår er det et virvar av muligheter her, derfor er bilder til meget stor hjelp.