
Ronald
Jeg har en Polar 29 fra tidlig 80-tall. I denne stod det opprinnelig en VP MD21B, men jeg har nylig skiftet til en Yanmar 4JH3-TE.
Yanmar 4JH3-serien er uten sinkanode. Det er isolert sett helt sikker "innafor", Yanmar vet hva de driver med.
Men min forrige motor hadde anoder, og til denne motoren var det koblet en gul/grønn jordledning som kommer fra et eller annet sted i området hylse/hylserør. (I skrivende stund er jeg ikke helt sikker på eksakt hvorfra).
Jeg har sink på propellaksel. Og på "flyndren" under roret, som igjen er koblet i kontakt med selve hylsa (utvendig).
Ledningen er fortsatt til stede, og jeg tok det i utgangspunkt som en selvfølge at den da bør kobles på motor slik som før, altså at det oppnås kontakt mellom motor og området hylse/hylserør.
Men så begynte jeg å tenke, og med flere skrekkhistorier om galvanisk tæring i minnet... Er det en risiko for at en slik kobling vil sette motoren "enda mer" i kontakt med vann osv, slik at det heller gjør vondt verre? På den annen side, da vil jo motor - om mulig - få enda bedre kontakt med sinkanoder jeg har utvendig, noe som jeg i så fall tror er positivt?
Noen synspunkter? Eller andre med Yanmar (eller andre motorer uten sinkanoder) som har slik kobling/kontakt? Eller bevisst tatt det bort?