Nikks
Hei dere båtkyndige Baatplassen folk
Etter en svært udramatisk tur innom en sandbanke rett ved utslippet har jeg fått en ulyd i styrbord gir/aksel.
Jeg har en gammel Princess Riviera 36 med 2 x TAMD 61 A og ZF 220 kasser.
Styrbord side gled forsiktig inn i sandbanken i maks 2 knop og det tok et sekund eller to før jeg skjønte at jeg sto fast. Alt ble satt i fri, og skrudde av motorer.
Etter at jeg omsider fikk dyttet meg selv av ved hjelp av en stige jeg hadde ombord etter landsetting, fyrte jeg opp i gjen og hadde en knakete roterende ulyd i styrbord drivverk. Kun når den står i gir. Men aller først ville ikke styrbord gå i gir i det hele tatt, og det skjedde ingenting da jeg dro i spaken. Etter at jeg stoppet og startet motoren igjen virket giret og jeg fikk kraft, men da kom altså denne ulyden.
Dagen etter dro jeg ned og sjekket rotasjonen på aksel/propell, den snurret så glatt og fint som vanlig og jeg hører ingen lyd og ingen kniping. Er tvilsom til at noe har bøyd seg etter en så rolig sammenstøt med myk gjørmesand. Det jeg tror kan ha skjedd er at propellen har kjørt seg inn i gugga og fått så stor motstand at noe i kassa røk.? Det finnes vel ikke et "siste-ledd" eller en slags brytepinne på en slik girkasse?? Kan cutless lageret være stappa med sand? Luft i fremre lager etter sjøsetting...??
Jeg har kontaktet forsikring, og har fått GO på å ta det til vekstedet, problemet er bare at det kan være umulig å finne noen med kunnskap og kapasitet til å se på dette nå før sesongen. Tips til verksteder eller servicebil folk som kan litt om akslinger/gir mottas med takk, og gjerne da i putre avstand fra Leangbuka, Asker. Skal innom Aaby marine om noen dager.
Må også nevne at jeg i vinter har byttet gir/gass kabler og ikke fått sjekket funksjonen før dette skjedde. Kan jeg ha gjort noe feil her? Ved sjekk seg det ut for meg at giret har fullt utslag ved bevegelse i spakene.
Noen som har noen tips / tanker?