sap_2000
3 hours ago, Nikks said:Når jeg demonterte aksel ble det tydelig at jeg ikke har et eget lager i stevngjennomføringen, bare i P-brakketten bak. Aksel kunne beveges en del og jeg måtte løfte den litt opp for å få normal glid. Stroppet den varsomt opp så den ikke skulle bøye seg. Ser på flere tråder her at folk har lager bak og også et halvt lager i stevn. Tror ikke jeg har det..?
Har en annen løsning ser det ut til en f.eks han Sobo med lik båt. Noen innspill på dette?
Har aldri hørt om en orig akselinstallasjon med P-braketter uten cutlesslager i både P brakett og stevnlager.
@SoBoBygget om tetningen sin fra talgpakning til volvokondom mener jeg ved å snu flensen til talgpakningen så den blir et feste til kondomen. kjent metode. Med lageret sitter lenger bak i sele selve gjennomføringen. Tror alle P36 har samme opprinnelige system, men noen (som sobo) har nok moddet det i ettertid.
Uten lager i fremkant av aksling, så henger den kun på gir og motor. Vil tro både bevegelse pga skyv og vibrasjoner ved giring etc da får akslingen til å flytte ganske mye på seg. Spes med litt slitne motorlabber.
ansett kan jeg ikke tenke meg at det skal være slik.
Om det er det som lager ulyden i girkassa/ drivverket til enhver tid på SB side er mulig, men også mulig du har 2 separate problem her....
2 hours ago, Komodo said:Men husker ikke om det var CW eller CCW som var problemet. Husker heller ikke hvem som hadde tråden, eller hva slags kasser det var, men mener det var en Princess eller Fairline av litt eldre årgang. Tipper @sap_2000 deltok i den diskusjonen.
Tror det var en P40 med 63P, men det har vært flere tråder om ZF/ IRM 220 kasser som etterhvert får ulyd. Dette gjelder stort sett kasser som har gått "i revers". Dvs BB side og LH når forover i twin installasjon.
Mange har med tiden fått dette problemet. Spes med 63P som har litt mer NM og HK en 61.
Mange byttet om kassene fra BB til SB side og omvendt.
Husker en forsøkte å bytte dreiretning på girene ved å bare bytte om propellene, men båten ble da "som ei ku å manøvrere" (eierens egne ord).
Men du har jo problemet på SB side.
Kan noen ha byttet om kassene før din eiertid?
Er SB side RH og BB side LH hos deg? Lett å se om du har et bilde på land med prop på.
Har du et bilde av pakkbokser/ hylse hos deg?