Jump to content

Ulyd etter sandbanke - TAMD 61A ZF irm220A

Nikks

Recommended Posts

hei dere, endelig husket jeg å oppdatere på denne tråden, båten har vært ok en god stund nå. Tusen takk for alle god innspill. Etter bytte av cutless lager begge sider, bytte/rep av girkasse, retting av motor, og sjekk av aksel og propeller fant jeg tilslutt feilen i en manglende bolt i kjølevæskebeholderen foran på motoren. Helt utrolig hvordan lyden har forplantet seg bakover og hverken jeg, eller 2 forskjellige båtmekanikkere kunne finne denne "enkle" feilen. Også veldig rart at feilen kom brått akkurat samtidig som utsett og uheldig tur innom sandbanke..   
Jeg fant feilen nesten ved en tilfeldighet da jeg lente meg på kjølevæskebeholderen samtid som kompis provoserte frem feilen. På undersiden av beholderen sitter det 3-4 festebolter som ikke synes uten dypdykk. At det manglet en bolt ga altså en vibrasjon i festet og beholderen og en slags romlete lyd som forplantet seg i motor/gir og hørtes best over giret i bakkant av motorrom. Lyden var kun fremtredende ved noen spesielle forhold (beskrevet tidligere), men er helt borte nå. 
Dermed har jeg pådratt meg noen nye grå hår og hatt mye bry og mange båtpenger, men jeg har lært masse, har nå strøkent drivverk uten lyd eller vibrasjon og har kost meg ekstra godt på tur siden jeg endelig fant ut av det ifjor sommer:-) Båt assa!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...