bergie Startet 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2022 Opprinnelig hadde jeg en konfigurasjon bestående av GPSMAP 4010 med en Garmin GPS17X antenne og Volvo Penta Easy Connect på NMEA2000 nettverket. I tillegg hadde jeg VHF og en Raymarine Autopilot på NMEA 0183. Nå har jeg erstattet 4010 med en 1222. Kommunikasjonen med VHF og Autopilot, på NMEA 0183, fungerer fortsatt, men denne kartplotteren finner ingen av enhetene på NMEA2000 nettverket. 1222 hadde kontakt en GPS17X antennen helt i starten, men jeg mistenker at dette sluttet å fungere etter en oppdatering av programvaren på kartplotteren. Easy Connect har jeg ikke sett i listen over NMEA2000 enheter på den nye kartplotteren. Jeg har sendt epost til Garmin support. Tilbakemeldingen der var at GPS17X ikke var kompatibel med 1222. Må si jeg ble litt forundret over at de leverer produkter som ikke er kompatible.... Og de ba meg sjekke for eventuelle brudd i nettverket. Nettverket er OK. Jeg har flyttet NMEA2000 kontakten fra 1222 til 4010. Den viser alle enhetene som den alltid har gjort. Jeg fant dette på en Easy Connect FAQ: Why do I have problems with my NMEA2000 data? Enable or disable the NMEA2000 Gateway transmitting of data. Set to “Disable” if you have an EVC installation with Garmin display. Default is “Enabled”. This is a setting available under “settings” in the app. Slik jeg forstår dette, så vil ikke Easy Connect fungere mot Garmin produkter??? Alle disse produktene er NMEA2000 kompatible i følge produktbeskrivelsen. Hva vil de si? At de har en kontakt for tilkobling til NMEA2000, men at de ikke nødvendigvis vil prate med andre enheter?? Er det noen her som har noen erfaringer, tips, råd etc til en, i øyeblikket, frustrert eier av en GPSMAP1222 Plus? En flott kartplotter, men jeg skulle så gjerne fått frem motordata fra Easy Connect på plotteren. Den har innebygd antenne også, så jeg har ikke behov for GPS17X antennen, men jeg skulle gjerne vite hva de legger i begrepet NMEA2000 kompatibel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.