Jump to content

VP 280 drev, reparasjon etter grunnstøting

davham

Recommended Posts

Hei, jeg var uheldig og ble tatt av vinden da jeg skulle legge til for å tanke, jeg drev inn mot fjell/grunne og fikk ett slag, trolig mot drev. Jeg kom løs, men merket etterpå at jeg ikke kunne kjøre særlig fort, maks hastighet er 26 knop, nå kom jeg opp i 9, på lave turtall går båten bra. Jeg hevet drevet, og merker at propellen kan rigges på, er det noen pakninger, simmerringer eller slikt bak propellen som kan ha blitt skadet, som evnt kan byttes? Glad for tips og meninger om saken

Hei og velkommen til Baatplassen. 🙂

Takk for at du har lest de enkle men viktige reglene for dette Forumet og laget en god trådtittel som gjør at oss andre forstår hva dette handler om uten å måtte lese hele tråden 👍

Ved bunnkontakt med VP 280 drev er det viktig å konstatere om propell akselen er skjev. Er den det, så skades simringen om tetter inn i nedre girhus og da vil det komme sjøvann inn i hele drevet. 

Det fører til korrosjon som ødelegger nedre og øvre drevsats, samt alle lagere. 

Er det skader på propellen? 

Kan du ta et bilde av propellen og dele med oss? 

Så du olje på vannet etter at du grunnstøtte? 

Litt ytterligere info, båten er 3,5 tonn, det er en joda 7900. Da jeg hogget inn mot land, snudde jeg båten mot vinden og senket drevet litt for og komme løs, med noe motorkraft, ikke bra, men visste ikke annet jeg kunne gjøre da den stadig drev inn mot land, på tidligere bilde så er det allerede noe skade på propell, men ser ut til at den har fått ett hakk eller to til

Tok nye bilder, det er nok heller lyset som spiller ett puss, ganske sikker på at det ikke er olje. Hydraulikken er så som så, det var den før jeg kjøpte, så må ha motoren i gang for å heve drevet, det er en VP tamd 41a som ryker en hel del ved oppstart. Båten er forsikret så jeg har meldt til forsikringsselskapet, og venter på at takstmann skal ta kontakt, men er det noe jeg selv kan fikse så gjør jeg jo naturligvis det

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...