Jump to content

VP 280 drev, reparasjon etter grunnstøting


davham

Recommended Posts

Hei, jeg var uheldig og ble tatt av vinden da jeg skulle legge til for å tanke, jeg drev inn mot fjell/grunne og fikk ett slag, trolig mot drev. Jeg kom løs, men merket etterpå at jeg ikke kunne kjøre særlig fort, maks hastighet er 26 knop, nå kom jeg opp i 9, på lave turtall går båten bra. Jeg hevet drevet, og merker at propellen kan rigges på, er det noen pakninger, simmerringer eller slikt bak propellen som kan ha blitt skadet, som evnt kan byttes? Glad for tips og meninger om saken

 

Link to post

Hei og velkommen til Baatplassen. ?

Takk for at du har lest de enkle men viktige reglene for dette Forumet og laget en god trådtittel som gjør at oss andre forstår hva dette handler om uten å måtte lese hele tråden ?

 

Ved bunnkontakt med VP 280 drev er det viktig å konstatere om propell akselen er skjev. Er den det, så skades simringen om tetter inn i nedre girhus og da vil det komme sjøvann inn i hele drevet. 

Det fører til korrosjon som ødelegger nedre og øvre drevsats, samt alle lagere. 

 

Er det skader på propellen? 

Kan du ta et bilde av propellen og dele med oss? 

Så du olje på vannet etter at du grunnstøtte? 

Link to post

Hei, takk for svar, jeg knipset 2 bilder etter, og har ett fra før den ble satt på vann. Ser at det er noen hakk som jeg ikke tror var der før, har ikke sett noe oljelekkasje, men var selv engstelig for skjev aksling, skal poste bilder her om litt..

Link to post

Hei, takk for svar, jeg knipset 2 bilder etter, og har ett fra før den ble satt på vann. Ser at det er noen hakk som jeg ikke tror var der før, har ikke sett noe oljelekkasje, men var selv engstelig for skjev aksling, skal poste bilder her om litt..

33728297-49DF-47C2-B469-9F906BFEF053.jpeg

694C941B-5699-4521-A67A-62C043246DAB.jpeg

CE179AC5-5D98-46B5-9C3E-EF97917711E5.jpeg

Link to post

Litt ytterligere info, båten er 3,5 tonn, det er en joda 7900. Da jeg hogget inn mot land, snudde jeg båten mot vinden og senket drevet litt for og komme løs, med noe motorkraft, ikke bra, men visste ikke annet jeg kunne gjøre da den stadig drev inn mot land, på tidligere bilde så er det allerede noe skade på propell, men ser ut til at den har fått ett hakk eller to til

Link to post

Tok nye bilder, det er nok heller lyset som spiller ett puss, ganske sikker på at det ikke er olje. Hydraulikken er så som så, det var den før jeg kjøpte, så må ha motoren i gang for å heve drevet, det er en VP tamd 41a som ryker en hel del ved oppstart. Båten er forsikret så jeg har meldt til forsikringsselskapet, og venter på at takstmann skal ta kontakt, men er det noe jeg selv kan fikse så gjør jeg jo naturligvis det

Link to post

Propellbladene ser jo greie ut og er nok ikke årsaken til at du bare får 9 knop. Du kan ha skadet vulkingen som fester propellen til i bosset som igjen sitter på splines på akslingen. Det kan også ha skjedd noe i drevet. Du må nok på land uansett for å finne ut hvor problemet ligger.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...