Jump to content

Edit History

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

+20220722_144658.jpg.951bec895398fb9842594ddba138a732.jpg

For et par dager siden fikk jeg tingene fra hverandre. Motorblokka satt ganske godt limt til stammen - boltene løsnet uten problem, men jeg måtte ha ganske godt løft i vinsjen, pluss en del makt med brekkjern for å få det løs. Men det løsnet. Jeg sto i 2-3 timer og hamret for å få demontert alt av smådeler fra de to brakettene. Transportsperrene er ganske jævlige og jeg tok de av på begge riggene. Alt rustent stål (dvs omtrent alle løse deler) er tatt med hjem og får syrebad, zinga, grunning og et lag lakk før jeg drar nedover igjen i august for å montere alt sammen. Eneste jeg ikke fikk løs var hjelpeløfte-silynderen. Splinten øverst sitter dønn fast så jeg skal prøve å løsne den i hydraulisk presse i morgen.

-----------------------

Riggen jeg har kjøpt er fra en yamaha 90 (med rigg menes altså hele midten av motoren: stamme, eksosrør og festebrakett - eller egentlig så og si alt som sitter igjen når du har tatt av undervannshuset og løftet ut motorblokka)
Jeg lurer på: er det forskjellig eksosrør på 80hp og 90hp? Vil jeg få mer eller mindre effekt med "feil" eksosrør? Betyr dette at jeg bør bytte topp og forgassere også og bygge om til 90 hester? Eller bare bytte forgasser? Jeg har fortått det slik at 90hp-toppen gir lavere kompressjon, så brukes mer agressiv timing for å få mer effekt. Men de som trimmer motorene tar jo av noen millimeter på toppen for å få økt kompressjon... Så da er det kanskje like godt å beholde den toppen jeg har?

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

+20220722_144658.jpg.951bec895398fb9842594ddba138a732.jpg

For et par dager siden fikk jeg tingene fra hverandre. Motorblokka satt ganske godt limt til stammen - boltene løsnet uten problem, men jeg måtte ha ganske godt løft i vinsjen, pluss en del makt med brekkjern for å få det løs. Men det løsnet. Jeg sto i 2-3 timer og hamret for å få demontert alt av smådeler fra de to brakettene. Transportsperrene er ganske jævlige og jeg tok de av på begge riggene. Alt rustent stål (dvs omtrent alle løse deler) er tatt med hjem og får syrebad, zinga, grunning og et lag lakk før jeg drar nedover igjen i august for å montere alt sammen. Eneste jeg ikke fikk løs var hjelpeløfte-silynderen. Splinten øverst sitter dønn fast så jeg skal prøve å løsne den i hydraulisk presse i morgen.

-----------------------

Riggen jeg har kjøpt er fra en yamaha 90 (med rigg menes altså hele midten av motoren: stamme, eksosrør og festebrakett)
Jeg lurer på: er det forskjellig eksosrør på 80hp og 90hp? Vil jeg få mer eller mindre effekt med "feil" eksosrør? Betyr dette at jeg bør bytte topp og forgassere også og bygge om til 90 hester? Eller bare bytte forgasser? Jeg har fortått det slik at 90hp-toppen gir lavere kompressjon, så brukes mer agressiv timing for å få mer effekt. Men de som trimmer motorene tar jo av noen millimeter på toppen for å få økt kompressjon... Så da er det kanskje like godt å beholde den toppen jeg har?



×
×
  • Create New...