Nordkapp16.5
Oppdatering:
Jeg har bestemt meg for å gå for eksosrøret og riggen fra 90hesteren - jeg har ikke klart å finne ut om det er noen forskjell på eksosrør på 80/90-hester. Dvs jeg vet at 75 og 90 er forskjellige, men jeg vet ikke om 80hesteren har likt som 75- eller 90hesteren. Men dette lar jeg altså stå til og setter på røret fra 90hesteren. Om de er forskjellige kanskje jeg mister litt effekt, kanskje jeg får mer - vanskelig å si. Blir dette for slapt får jeg vurdere om jeg kjøper topp og gassere fra en 90hester også...
Jeg har plukket alt fra hverandre, gått over alt etter beste evne, lakkert det meste som er nytt pluss en del smådeler og fått montert de nye delene på båten - nå med sylinder for hydraulisk styring (baystar). Svingbraketten som satt på den "nye" riggen var feil type - ikke lik som på baystar sine tegninger og den var rustet dønn fast. Jeg endte med å borre et hull for å få den til å passe.
Nå er altså rigg og styring på plass og motoren vil være i stand til å svinge.
----------------
Motorblokka: jeg tenkte det var lurt å bytte pakningen på nedsiden av veiva (output shaft) nå mens jeg har tilgang. Her har noen vært før, men for lenge siden. Den store simringen står skeivt i. O-ringen ytterst er alt for lang og den lille simringen er tydelig slitt. Dette var på tide. Det lå også en god del metallspon inni her - er dette noe å bekymre seg over? På en 4takter ville vel dette gått i oljefilteret og blitt fjernet en gang i året, mens her har den samlet opp over mange år - det er kanskje ikke så rart at jeg finner litt metallspon? Eller er dette et tydelig tegn på at powerheaden her er vrak?
På topplokket er det en kjølekappe. Den ser helt jævlig ut, det er helt tydelig at kjølekappa lekker vann. Men jeg er litt redd for å ta den av. Jeg prøvde å løsne en bolt og den knakk. En annen bolt er også allerede knekt. Har det noe for seg å prøve å forsegle dette fra utsiden med tec7 eller liknende istedenfor å ta av kjølekappen og bytte pakning? Bolter som knekker kan vel borres ut, men hvordan fungerer helicoils (stål) i en blokk av aluminium? Blir det korrosjon òg oppspist topplokk eller er det kurrant å bruke helicoil her? Om jeg i det hele tatt klarer å borre rett nok til at det funker med helicoil og jeg ikke vraker toppen med det samme...
Vel - så fort jeg har funnet en løsning på den kjølekappen på topplokket er tiden inne for å montere og så en prøvetur (og nye problemer )