Nordkapp16.5
Ny oppdatering: (ps: jeg klarte ikke å få bildene inn i teksten slik jeg hadde tenkt, så jeg deler opp innlegget i fler deler)
forrige helg var jeg nede igjen. Jeg begynte med å demontere kjølekappen. To knekte bolter fra før, bare én til knakk. Tok dem ut med en cotech slagtrekker. Raskt, enkelt og tydeligvis skånsomt nok. Slik dette så ut vil jeg si det var gode nyheter. Så satt jeg motorblokka på gulvet med toppen oppover og begynte å borre. Syntes jeg fikk det til veldig bra - klarte å holde meg rett i hullet og hadde god fremdrift frem til jeg plutselig var gjennom ja, jeg var så foksuert på å borre rett at jeg ikke tenkte på hvor langt jeg skulle borre og borret meg rett inn i forbrenningskammeret. Etter å ha bannet litt kom jeg på at jeg har en topp til. Tok av topplokket.
(se bilde 1 for hull etter bor)
Så sammenliknet jeg det som satt på motoren med det jeg hadde fått med i en kasse ved siden av. Det jeg fikk med ved siden av er mye flatere! Dvs høyere kompressjon. Jeg tipper det som satt på motoren var 75hp topplokk, mens det jeg fikk med ved siden av er 80 eller 90hp topp - så aldri så galt så godt for noe. Kjedlig å ødelegge en topp for å finne ut av det her, men sånn er det noen ganger.
(se bilde 2 hvor mye tynnere den til venstre er
Med toppen av ser jeg forøvrig at nederste sylinder har en del vertikale riper, at det er null sot der og at tennpluggen er mye renere enn på de to andre. Kan kanske tyde på at nederste sylinder får for lite bensin...
(bilde 3 - rent for sot på nederste sylinder)