Nordkapp16.5
@Queen Elizabeth jeg tror opphavet til vannet kan være sjøvann inn fra dårlig nedre veiv-pakning. Begge sto skeivt i holderen og jeg tipper det blåste godt gjennom der. Toppen jeg tok av hadde ikke tegn til noe vann-inntrenging. Jeg så ingen sprekk i selve sylinderveggen, men så ikke akkurat etter det heller da... Men da hadde jeg vel hatt lav komp selv med olje i sylinderen.
Men toppen jeg fikk med i delekassa hadde ødelagt topp-paking på sylinderen det gjelder. Tydelig tegn på vannlekkasje/korrosjon mellom topp-pakning og sylindertoppen på cyl3. Men jeg kan ikke si sikkert om toppen jeg fikk med ved siden av har vært montert på denne powerheaden eller ikke. Den matcher bra med forgasserene som sitter på, men denne motoren er hummer og kanari og jeg kjenner ikke historikken.
Mulig teori her er at stripene er fra den gangen topp-pakningen gikk, og det at tennpluggen og toppen var så rene og pene kommer av vann inn gjennom nedre veivhuspakning.
Jeg lurer også på funksjonen til kjølesystemet. Øverst sitter en termostat, nedenfor sitter en ventil. Begge manglet. Hvis ventilen er der for å holde kjølekappene fylt med vann kan det forklare en del... Han som solgte meg motoren forklarte at han hadde hatt problem med at motoren gikk helt fint, men plutselig uforutsett mistet han all effekt- men motoren stoppet ikke. Jeg har tenkt dårlig bensinpumpe eller vann i bensintilførselen, men begynner nå å mistenke overoppheting - hvis det er sånn beskyttelsesopplegget fungerer på denne - altså at motoren går i en slags safe mode. Noen som vet?
Er det greit å hone sylinderen uten å bytte stempelringer?? altås uten å plukke ned blokka, bare hone det man kommer til? Jeg har ikke veldig lyst til å plukke fra hverandre motorblokka nå
Evt hva med å sette den sammen som den er uten å hone? - ja jeg risikerer vel å sløse bort en topp-pakning, men det er kanskje verdt det...