Skibsplast 15ts Startet 1.Juni.2022 Del på Facebook Startet 1.Juni.2022 (redigert) Hei, Skal bytte motor på min Skibsplast Sportsman 15ts nå, og lurer på hvor stor motor jeg egentlig kan sette på denne båten. Har fått tilbud på en 75 hk, men blir det litt mye på en 15 foter? Noen andre her med tilsvarende båt som kan dele hva de har på sine, hvor mange knop de oppnår, fordeler/ulemper med større motor, osv. Ronny Redigert 1.Juni.2022 av Skibsplast 15ts (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 godkjent for 70 iflg brosjyra , så da ser jeg ikke helt problemet med 5hk ekstra. Vekta må man nok tenke på - en 70hk 2t fra 80-tallet veide i overkant av 100 kg , en 75 4t veier fort 50% mer data her: https://skibsplast.no/downloads/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 Du mener vel Sportsmaster 15 TS? Evt. Sport-Master som de også ble kalt i noen brosjyrer. Sportsmann er en mindre båtmodell på 13-14 fot. Bare å gå rett på med Yamaha F70, burde passe som hånd i hanske Antar dette er samme skroget, med en skrekkelig tung gammel Suzuki DF70 (i Evinrude-farger), veier ca 160 kg. Jeg hadde en slik på en Mørebas 17, og selv på den ble motoren i tyngste laget. Hva er egentlig forskjellen på Sportsmaster TS og HT bortsett fra at TS er nyere? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Nordkapp16.5 Svart 2.Juni.2022 Del på Facebook Svart 2.Juni.2022 min mening: det er veldig mange undermotoriserte båter rundt omkring. For min del handler det ikke om toppfart, men å ha nok reserver til å få båten opp i plan selv med full båt, samt å kunne cruise på lavere turtall som sannsynligvis gir lavere forbruk og mindre støy. Hvis båten har plass til 6 mener jeg den også bør ha motor nok til å gå i plan med 6 passasjerer. Tyngre motor kan til en viss grad kompenseres for ved å flytte batteri, bensintank, dregger osv. - alt av fast vekt så langt frem i båten som mulig. 5hk for mye er ikke noe problem for båten, men det kan være at forsikringsselskapet ikke er helt fornøyd med det... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2022 Del på Facebook Svart 2.Juni.2022 Teerex skrev for 12 timer siden: Hva er egentlig forskjellen på Sportsmaster TS og HT bortsett fra at TS er nyere? De ble solgt samtidig i flere år. TS = toppskjerm : Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
19 fot Svart 2.Juni.2022 Del på Facebook Svart 2.Juni.2022 AMelbye skrev for 9 timer siden: min mening: det er veldig mange undermotoriserte båter rundt omkring. For min del handler det ikke om toppfart, men å ha nok reserver til å få båten opp i plan selv med full båt, samt å kunne cruise på lavere turtall som sannsynligvis gir lavere forbruk og mindre støy. Hvis båten har plass til 6 mener jeg den også bør ha motor nok til å gå i plan med 6 passasjerer. Tyngre motor kan til en viss grad kompenseres for ved å flytte batteri, bensintank, dregger osv. - alt av fast vekt så langt frem i båten som mulig. Min mening er at størrelse på motor ikke bare kommer an på båttypen, men også bruken. Om man aldri skal opp i plan med maks antall personer ombprd så trenger man ikke en motor som drar båten opp i plan slik heller. Minste båten min har jeg sjelden fullt antall passasjerer, og da har det heller ikke vært behov for stor fart. Største båten min har jeg vel maks hatt halvparten av godkjent antall passasjerer, og da har det vært passasjerer som mener det er en god båt, men altfor stor motor. Eller for å si det på en annen måte så har det ikke vært behov for stor motor når det er flest ombord, mens det jo er moro og kjekt med stor motor når jeg kjører alene og skal fort frem. Angående forbruk så kan det nok godt hende det er motsatt, at en mindre motor bruker mindre enn en stor. Selv har jeg 100+6hk på en båt, og det går helt klart mindre bensin på den minste på samme distanse. Men så er den store en gammel 2-takter og den lille en ny 4-takter. det er jo billigere å bytte ut en liten motor i noe nytt og bensingjerrig enn å bytte den store. Angåedne å flytte vekt frem så har det jo ogsp sine utfordringer. Batterifrem betyr lengre ledninger og større tap, som kan kompenseres med tykkere kabler som veier mer. Bensin frem betyr at slangen må ha en passende løype og at man ofte får bensintanken mer innelukket slik at bensindamp ikke like lett luftes ut som om den hadde vært bak. Dregg frem vil gjøre det mer tungvint i mange båter som er lukket foran og hvor man da må bære den lenger enn om den liigger bak der man bruker den. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 2.Juni.2022 Del på Facebook Svart 2.Juni.2022 @19 fot du har noen gode poenger. Men å sammenlikne forbruk på en 6hester og en 100hester blir litt feil, for de kan ikke gjøre det samme. Jeg tviler ikke på at du kan kjøre samme distanse med mindre forbruk med 6hesteren, men det blir i et helt annet tempo. Kjører du turen med 100hester i 6hester-tempo ligger du også langt utenfor optimalt område for motoren, og da blir det nok mye sløs. En riktigere sammenlikning er hva som bruker mest bensin på å holde båten masjfart (for eksempel 20 knop) - en 50hester ved 5000rpm eller en 75hester ved 3500-4000rpm... Jeg har ikke prøvd det selv, men ser for meg at en litt for stor motor bruker mindre enn en litt for liten. Og den store vil være mer behagelig (mindre støy) forutsatt at motorene er relativt like i konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 2.Juni.2022 Del på Facebook Svart 2.Juni.2022 Mesteparten av kjøringa med 100 hesteren var i rolig tempo rundt 5 knop, og det er en jobb som 6 hesteren klarer fint. 6 hesteren klarer selvfølgelig ikke kjøring i høy fart, men det er helelr ikek den oppgaven den får, da bruker jeg rett og slett den gamle motoren som forsyner seg mer av bensinen. Med 100 hk så virker det som om forbruket i forhold til distansen ikke varierer så mye md farta. Men det er nok mest økonomisk å kjøre på rundt 4000 o/min som da gir litt over 20 knop. Når jeg sammenligner turtall og fart ser jeg at kjøring under plan så er det gjerne 1,5 ganger så mye omdreininger på propellen som i plan på samme distanse. Men så kan man jo anta det er mye lettere (mindre moment på propellen) i rolig fart enn i høy fart. Så derfor er det to forbruksfaktiirer som virker motsatt vei og utjevner hverandre delvis. Jeg har jo endel ganger kjørt rolig en vei og fort tilbake og sett at det er ikke store forskjeller i forbruk. Men med den lille motoren så blir det ca 1/4 av forbruket. Men båtturene mine er ikke om å gjøre å kome seg hverken fortest mulig frem eller mest økonomisk fra A til B. Det handler om å ha en fin tur og se seg rundt, men kunne gi gass hvis man vil lenger elelr innser at det snart blir mørkt eller dårlig vær eller jeg skal rekke noe. Støymessig så synes jeg den minste bråker mest, men det er nok ikke størrelsen som avgjør, men at det er 1-sylindret mot den store som er V4 og dermed går stillere og har etter min mening en finere lyd. Hadde bensin vært gratis så hadde jeg nok hovedsakelig brukt den store motoren, også til rolig kjøring. Men når jeg betalte over 25 kr/l sist jeg fylte bensin på båten og den store krever over 1000 liter i året så er faktisk bensinutgifter vesentlig og derfor har jeg kjøpt liten motor i år. Regner med at den er inntjent med god margin innen 2 år i lavere bensinutgifter selv om den store motoren fortsatt kommer til å forsyne seg godt på bensinstasjonen. Den store brukes også til finmanøvrering og kjøring på trange steder (kanaler osv) da den gir bedre manøvrerbarhet fra førerplass enn den lille (hvor sving, gass og gir må betjenes helt bak i båten). Når jeg kjører med liten motor så er den store ror og det gir grei styring til vanlig, men ikke presis nok til at jeg vil møte andre båter på trange steder der jeg plutselig må presisjonskjøre med noen få cm marging, eller bakke osv. Hvis jeg stort sett skulle kjørt i 20 knop så hadde selvfølgelig 6-hesteren vært ganske ubrukelig på en båt som på tur veier ca et tonn. Da vile den kun ha oppfylt den andre oppgaven sin, som er å være en ekstra sikkerhet ved motorstopp, både for å ikke drive inn på land eller til havs, men også for å kunne komme meg hjem (og ut på nye turer) om den store har havarert og ikke kan fikses umiddelbart. Grimstad - Lyngør - Arendal (ca 100 km ifølge 1881.no og med litt korreksjon for forskjellen mellom bilvei og sjøen) ble kjørt på ca 15 liter med 6 hk forrige helg (og jeg antar jeg brukte ca det samme i påsken med annen 6 hk). Med den store så måtte jeg hoppet over Lyngør om jeg skulle bukt like få liter på turen. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 2.Juni.2022 Del på Facebook Svart 2.Juni.2022 (redigert) @19 fot jeg har en liten ekstramotor i tankene selv - mest med tanke på å kunne komme seg til sikkerhet ved evt motorhavari. For min del er det nærmest utenkelig å ikke kjøre i plan hvis jeg er i en planende båt, men jeg er jo generelt glad i fart - også har vi også en ikke-planende båt for turer i lav fart :) Jeg mener å ha lest en teori på at grunnen til at forbruket ikke går så mye opp med høyere fart er at man da også har mindre av båten nedi vannet (mindre våt flate). Hvis dette stemmer finnes det nok tilfeller der en båt bruker like mye - eller kanskje til og med mindre pr mil på bånn gass enn på 2/3 pådrag. @Skibsplast 15ts beklager - nå stjal vi tråden din her - får håpe det kommer noen innom som har samme båt og kan uttale seg mer presist om hva den trives med av vekt bakpå - og evt andre ting du måtte lure på :) Redigert 2.Juni.2022 av AMelbye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.