Jump to content

Forventer rekordmange båthavarier i sommer!

tom Cognac

Recommended Posts

0000 skrev for 3 timer siden:

Er dette noe å tenke på?

Jeg tror det bare er forsikringsselskapene som skal forsvare at de har stadige prisøkninger.

At havarier og kostnader stiger sommeren 20 og 21 er naturlig, for da er det mange av dem som normalt reiser utenlands som må finne seg annen ferieform og da blir nybegynnere i båt, så vi får en veldig høy andel nybegynnere og dermed naturligvis flere uhell.

Sommeren 22 regner jeg med det blir færre uhell da vi har hatt 2 somre med unormalt mange uhell og vi nå skal tilbake til normalen der  det er båtfolket som er ute i båt, mens de ferske som bare valgte båt som en nødløsning fordi utenlandsreisa gikk i vasken er gått på land igjen.

Utbetalingen vil naturligvis ikke synke like mye som antall uhell da båtene stadig blir dyrere så utbetaling pr skade ofte vil bli høyere ettersom årene går.

Vanligvis har jeg hatt ca 2 slep i året av folk som jeg tilfeldigvis passerer når de har problemer. Ifjor ble det 5 og året før der tror jeg det var 4 eller deromkring. Altså to (pandemi)-år med flere enn normalt som får problemer.

Atrox skrev for 4 timer siden:

- når bensinprisen bikker 30+ så sier det seg selv at det blir færre nautiske mil for veldig mange...

... meeen, om jeg også kan leke snåsamannen så tror jeg at andelen av de som er fornuftige i sin båtbruk er mye større blandt de som nå må bruke båten mindre pga drivstoffprisene. 

De som det utbetales mest på er de som frotser, griser og bøller. De som er vandt til at det gjelder egne regler for dem. Når du ser dem i båt så holder de 11 knop i 5 knop sonen, klarer å lage bølger som et hangarskip inne i et havnebasseng, mens de stirrer ned på æppen de har på iphonen. 

Så lenge andelen av "disse" øker, så øker skadene også. 

Så lenge de styres av æppen de er så opptatt av så øker alvorlighetsgraden av hver skade også.. 

dieselfan skrev 9 minutter siden:

... meeen, om jeg også kan leke snåsamannen så tror jeg at andelen av de som er fornuftige i sin båtbruk er mye større blandt de som nå må bruke båten mindre pga drivstoffprisene. 

Det må du forklare!

dieselfan skrev 19 minutter siden:

De som det utbetales mest på er de som frotser, griser og bøller. De som er vandt til at det gjelder egne regler for dem. Når du ser dem i båt så holder de 11 knop i 5 knop sonen, klarer å lage bølger som et hangarskip inne i et havnebasseng, mens de stirrer ned på æppen de har på iphonen. 

Så lenge andelen av "disse" øker, så øker skadene også. 

Min erfaring er at det dessverre er Oslo-folk på tur (bor selv i Larkollen og irriterer meg grenseløst over alle tullete Oslofolk som tror de har alle rettigheter i mitt kjære tettsted) :headbang:

jeg tørker ut på land....!

En fin ordning for førstegangs forsikrere av båter. For folk som kan dokumentere f.eks minst 10 års eierskap av båt over 9-10 meter gir det ingen mening og vil være totalt uten effekt. 

Hva blir sikrere av at en person skal ta betalt for utstede et papir etter å ha stått og sett på at du utfører det du har gjort tusenvis av ganger tidligere?

pipe skrev 28 minutter siden:

vi som bestandig kjører i plan trenger ikke mer enn 20 cm vann så det går som regel bra uansett.

Drevet mitt stikker 90cm nedover, så 20cm blir dyrt. :smash:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

0000 skrev for 2 timer siden:

Min erfaring er at det dessverre er Oslo-folk på tur (bor selv i Larkollen og irriterer m grenseløst over alle tullete Oslofolk som tror de har alle rettigheter i mitt kjære tettsted) :headbang:

Enig, alle Oslo-folk er tullinger. Vestlendinger er drittsekker og nordlendinger er hestekødder (hæstpeiser). Trøndere og sørlendinger gidder jeg ikke nevne en gang. Nei, skal du finne hyggelige, intelligente, velutdannede og veloppdragne folk så må du øst i Viken, aller helst Larkollen ?

19 fot skrev for 18 timer siden:

Jeg tror det bare er forsikringsselskapene som skal forsvare at de har stadige prisøkninger.

Ja det er nok det.

Men det er slett ikke ikke synd på forsikringsselskapene i forbindelse med fritidsbåtforsikringer.

Utbetalingene i fjor var 365 millioner.

Med 1 million fritidsbåter blir det kr 365,-  av hver innbetalt båtforsikringspremie (dersom alle båter er forsikret).

Og det er vel neppe noen av de 1 million båtene som betaler mindre enn kr 365,- i årlig premie.

Redigert av Jannmar (see edit history)
pipe skrev for 18 timer siden:

Kan være men vi som bestandig kjører i plan trenger ikke mer enn 20 cm vann så det går som regel bra uansett.

Hmmm? Det er en del båtverksteder som lever godt på den teorien der. ;) Men jeg regner med at det var en fleip. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...