Jump to content

Hva heter en sånn låsesplint, og hvor får jeg tak i den?

Mastiff

Recommended Posts

Takk, men den der er 10 mm, det er en delt sånn en som er fotografert. :smiley: Jeg bruker den til å låse teinehaleren min. Jeg er ute etter en som er litt mindre i diameter, jeg skal låse støttebeina til setet i båten. Det er så fiklete å skulle bruke vingmuttere til å skru av og på når jeg skal ha det løs.

Takk, Skrotnisse og Morten_L. Jeg fikk et tips om en annen løsning som jeg vurderer sterkt. Problemet er jo at det er plagsomt å skulle bruke verktøy hver gang man skal montere og demontere ting som skal av og på medjevne mellomrom, og alt annet enn låsemuttere og Loctite rister løs i en båt. Eller nesten alt... Denne løsningen kjente jeg ikke til engang. Det omfatter et sett fra eBay til noen få hundrelapper med frakt:

s-l1600.jpg.60451dca55a058e4c86ba0c9a2339ac6.jpg

Man skrur til en vingmutter med fingrene, setter et merke på skruen rett over der den er skrudd til og bruke så det settet til å borre hull gjennom skruene. Så setter man inn en tynn hårnålsplint, og greiene kommer ingen vei:

image.jpeg.8586e39d2f622c4a51a99d8f4ec10682.jpeg

Det er egentlig ment for å bore både gjennom skruen og mutteren for å sikre muttere med sikkerhetstråd (tynn ståltråd) på løpsbiler og sånt, men det burde absolutt kunne brukes til det jeg er ute etter. Fordelen med det er jo at det kan brukes på mange steder, som for å feste stangholdere og sånt. Det høres ut som en veldig snedig løsning for meg. Jeg må uansett kjøpe et billig drillstativ (det blir vel Hard Head fra Jula til 399) til noe annet, og med det bør jeg kunne bore rett nok til å komme greit gjennom skruene.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...