ViktorRS Startet 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2022 Plutselig virker ikke power tilt på min 100hk Yamaha. Virket i går, men når jeg skal ta båten på vannet nå klikker det bare i releet. Batteri er nyladet. Motor står i transport posisjon, så får selvfølgelig ikke senket den heller. Noen gode tips? Klarer heller ikke å se helt hvor relé sitter, farge på ledninger. Trenger sårt noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 Hvis du oppgir årsmodell er det større mulighet for at du får svar som passer til din motor og ikke bare svar om feil type motor. Jeg har selv en Yamaha Pro-V 100 fra 1997, som er 100 hk Yamaha og dermed passer til spørsmålet ditt (Men om det er riktig motor er en annen sak). At det bare klikker ved tilting har jeg kun opplevd om jeg har lite strøm på batteriet. Batterier varer ikke evig, så til slutt vil det være dårlig også når det er nyladet. Motoren min kan jeg også nødsenke ved å løsne ei skrue på siden like under vann. Bruker stor flatskrutrekker. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 4.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2022 (redigert) ViktorRS skrev for 11 timer siden: Batteri er nyladet. ? Det er ikke nok at batteriet er nyladet. Det må være god elektrisk forbindelse frem til motor. Sjekk at batterikoblinger er uten irr og godt festet. Det samme med hovedstrømbryter og videre fremover. Ledninger til trim motor er ofte blå og grønne. Følg ledning fra motor til releene. Det er to like releer. Et rele for opp, og et for ned. Prøv å bytte releene mot hverandre, lette dunk med håndtak på skrujern mot rele osv. Symptomene tilsier dårlig kontakt et sted. Måleinstrument er riktig verktøy. Hvor mange volt får motor? Blir motor varm? Sitter den fast? Dårlig kontakt på børstene? Feil på rele? osv. Start med å sjekke tilskrudde rene batteripoler, som vi nevnte ovenfor. Redigert 4.Juni.2022 av TS. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ViktorRS Svart 4.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2022 Tusen takk for svar. Motor er en 2011 modell. Kjøpt nytt batteri og rengjort poler. Fortsatt bare klikking. Skal rengjøre hovedstrømsbryter og slå forsiktig på relé Sitér dette innlegget Link to post
ViktorRS Svart 4.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2022 Tusen takk for svar. Motor er en 2011 modell. Kjøpt nytt batteri og rengjort poler. Fortsatt bare klikking. Rengjort hovedstrømsbryter. Slo forsiktig på selve løftemotor, og plutselig gikk den igjen. ? Sitér dette innlegget Link to post
ViktorRS Svart 4.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2022 Tusen takk for svar. Motor er en 2011 modell. Kjøpt nytt batteri og rengjort poler. Fortsatt bare klikking. Rengjort hovedstrømsbryter. Slo forsiktig på selve løftemotor, og plutselig gikk den igjen. ? Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 5.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2022 (redigert) ViktorRS skrev for 12 timer siden: Slo forsiktig på selve løftemotor, og plutselig gikk den igjen. ? Flott at det ordnet seg. Feilen tyder på dårlig kontakt, slitte børster, børster som henger eller noe annet. Men feilen er trolig ikke varig borte med dette, og kommer om mulig tilbake på et ugunstig tidspunkt. Anbefaler derfor å gjøre deg kjent med muligheten for nødsenking, som ble diskutert tidligere i tråden. God sommer. Redigert 5.Juni.2022 av TS. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ViktorRS Svart 6.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2022 Og der hadde du rett. Plutselig virket den ikke igjen. Men slår jeg lett med en hammer på hydralikkpumpa virker den plutselig igjen. Får så virke flere ganger til det plutselig klikker kun i relee igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 6.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2022 Sikkert en børstemotor som driver pumpa, så da er kanskje enten børstene utslitt, eller at en av de henger litt. Er det nok børster igjen, så må det smøres litt. Er det utslitt, bytt børster. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
ViktorRS Svart 6.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2022 Hvor sitter de børstene? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 Inne i el motoren.... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Selco Racing Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 (redigert) Anbefaler først å sørge for at du har god spenning frem til motor. Har du lav spenning frem til motor, så er den mer motvillig, blir svakere, går saktere rundt og bruker mer strøm. Som igjen gir mer slitasje på børster og kommutator. Start med å ha et batteri i god form. Rene og godt festet polsko og hovedbryter. Godt festet jording uten korrosjon hele veien. Releer har en viss levetid De to for trim kan byttes internt som ledd i feilsøking. Mål gjerne med voltmeter. Redigert 8.Juni.2022 av TS. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 En nabo hadde akkurat samme problem som deg. Han demonterte statoren på powertrimmotoren og rengjorde børstene og kommutatoren. Det tok ca 1 times tid. Fungerte som normalt etterpå. Dette var en Yamaha F100 2007 model. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.