Jump to content

Yamaha 100 hk, powertilt virker ikke etter transport

ViktorRS

Recommended Posts

Plutselig virker ikke power tilt på min 100hk Yamaha. Virket i går, men når jeg skal ta båten på vannet nå klikker det bare i releet. Batteri er nyladet. Motor står i transport posisjon, så får selvfølgelig ikke senket den heller. Noen gode tips? Klarer heller ikke å se helt hvor relé sitter, farge på ledninger. Trenger sårt noen tips?

Hvis du oppgir årsmodell er det større mulighet for at du får svar som passer til din motor og ikke bare svar om feil type motor.

Jeg har selv en Yamaha Pro-V 100 fra 1997, som er 100 hk Yamaha og dermed passer til spørsmålet ditt (Men om det er riktig motor er en annen sak).

At det bare klikker ved tilting har jeg kun opplevd om jeg har lite strøm på batteriet. Batterier varer ikke evig, så til slutt vil det være dårlig også når det er nyladet.

Motoren min kan jeg også nødsenke ved å løsne ei skrue på siden like under vann. Bruker stor flatskrutrekker.

ViktorRS skrev for 11 timer siden:

Batteri er nyladet. ?

Det er ikke nok at batteriet er nyladet. Det må være god elektrisk forbindelse frem til motor. Sjekk at batterikoblinger er uten irr og godt festet. Det samme med hovedstrømbryter og videre fremover. Ledninger til trim motor er ofte blå og grønne. Følg ledning fra motor til releene. Det er to like releer. Et rele for opp, og et for ned. Prøv å  bytte releene mot hverandre, lette dunk med håndtak på skrujern mot rele osv.

Symptomene tilsier dårlig kontakt et sted. Måleinstrument er riktig verktøy. Hvor mange volt får motor? Blir motor varm? Sitter den fast? Dårlig kontakt på børstene? Feil på rele? osv.

Start med å sjekke tilskrudde rene batteripoler, som vi nevnte ovenfor.

Redigert av TS. (see edit history)
ViktorRS skrev for 12 timer siden:

Slo forsiktig på selve løftemotor, og plutselig gikk den igjen. ?

Flott at det ordnet seg. :thumbsup:

Feilen tyder på dårlig kontakt, slitte børster, børster som henger eller noe annet.

Men feilen er trolig ikke varig borte med dette, og kommer om mulig tilbake på et ugunstig tidspunkt. Anbefaler derfor å gjøre deg kjent med muligheten for nødsenking, som ble diskutert tidligere i tråden. God sommer. 

Anbefaler først å sørge for at du har god spenning frem til motor.

Har du lav spenning frem til motor, så er den mer motvillig, blir svakere, går saktere rundt og bruker mer strøm. Som igjen gir mer slitasje på børster og kommutator.

Start med å ha et batteri i god form. Rene og godt festet polsko og hovedbryter. Godt festet  jording uten korrosjon hele veien.

Releer har en viss levetid De to for trim kan byttes internt som ledd i feilsøking. Mål gjerne med voltmeter. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...