Jump to content

Edit History

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

jeg har ikke gjort dette før, men eddik løser opp både korrosjon og kalk, så det bør være en god løsning. Jeg vet det også finnes noe middel for å mer effektivt løse opp salt, men vet ikke hva det består av (godt mulig det også er syre).

Jeg tipper det er nok vann i eddikblandingen til også å løse opp saltet over tid - men det krever nok at du drar motoren i gang med jevne mellomrom over litt tid. Alternativ til eddik er sytronsyre. Utenlandske matbutikker har ofte dette i ganske store poser i pulverform. Blandingsforholdet må du bare gjette på. Jeg har ofte kobinert eddik og sitronsyre-pulver ved rust-fjerning, for å få blandingen mer potent, eller å få nytt liv i en blanding som begynner å bli oppbrukt. Jeg tror sitronsyre kanskje er litt snillere, men fortsatt veldig effektivt.

Fortsatt mye mindre jobb enn å plukke ned hele motoren som jeg gjorde... måtte planslipe toppen også for å få den innenfor spec før jeg satt sammen igjen - det føles jo bra å ha fått skiftet topp-pakning og alt det der, men det kunne sikkert ventet 10-20 år om jeg hadde tenkt på denne metoden.

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

jeg har ikke gjort dette før, men eddik løser opp både korrosjon og kalk, så det bør være en god løsning. Jeg vet det også finnes noe middel for å mer effektivt løse opp salt, men vet ikke hva det består av (godt mulig det også er syre).

Jeg tipper det er nok vann i eddikblandingen til også å løse opp saltet over tid - men det krever nok at du drar motoren i gang med jevne mellomrom over litt tid. Alternativ til eddik er sytronsyre. Utenlandske matbutikker har ofte dette i ganske store poser i pulverform. Blandingsforholdet må du bare gjette på. Jeg har ofte kobinert eddik og sitronsyre-pulver ved rust-fjerning. Jeg tror sitronsyre kanskje er litt snillere, men fortsatt veldig effektivt.

Fortsatt mye mindre jobb enn å plukke ned hele motoren som jeg gjorde... måtte planslipe toppen også for å få den innenfor spec før jeg satt sammen igjen - det føles jo bra å ha fått skiftet topp-pakning og alt det der, men det kunne sikkert ventet 10-20 år om jeg hadde tenkt på denne metoden.

• Create New...