Nordkapp16.5
jeg har ikke gjort dette før, men eddik løser opp både korrosjon og kalk, så det bør være en god løsning. Jeg vet det også finnes noe middel for å mer effektivt løse opp salt, men vet ikke hva det består av (godt mulig det også er syre).
Jeg tipper det er nok vann i eddikblandingen til også å løse opp saltet over tid - men det krever nok at du drar motoren i gang med jevne mellomrom over litt tid. Alternativ til eddik er sytronsyre. Utenlandske matbutikker har ofte dette i ganske store poser i pulverform. Blandingsforholdet må du bare gjette på. Jeg har ofte kobinert eddik og sitronsyre-pulver ved rust-fjerning, for å få blandingen mer potent, eller å få nytt liv i en blanding som begynner å bli oppbrukt. Jeg tror sitronsyre kanskje er litt snillere, men fortsatt veldig effektivt.
Fortsatt mye mindre jobb enn å plukke ned hele motoren som jeg gjorde... måtte planslipe toppen også for å få den innenfor spec før jeg satt sammen igjen - det føles jo bra å ha fått skiftet topp-pakning og alt det der, men det kunne sikkert ventet 10-20 år om jeg hadde tenkt på denne metoden.