dude
Noen betraktninger for å komme tilbake til det tråden handlet om. Er det egentlig så galt som noen vil ha det til?
Jeg begynte på jobb i 86, da hadde fagarbeidere på byggeplass omkring 65,- pr time.
Bensinen kostet ca 5,5- (dieselen det halve) altså fikk jeg ca 12 liter bensin (21 liter diesel) jeg kunne råne for pr time jeg jobbet. Taunusen gikk aldri på under en liter på mila! Dieselbil var altfor dyrt å kjøpe den gangen til den lønna. Usikra lån hadde rente på rundt 30% Selv om man kunne lånt "på huset" var renta den gangen 13% der.
I dag er vel en vanlig fagarbeiderlønn på byggeplass omkring 300,- pr time? da får man nesten 14 liter
bensin om man legger til grunn 22,- pr liter som er hva jeg har sett i det siste. diesel ca 20,- og får da 15 liter pr time I dag har jeg Både relativt stor bil som bruker 1.1 liter pr mil, og liten som bruker 0,45 l/mil. Da diesel i begge tilfeller. Jeg har også en Volvo xc70, stor mellomklassebil som bruker ca 0,6 l/mil. med Volvoen kjører jeg altså ca 25 mil for en gjennomsnitts timelønn. med Golfen 33 mil, og Range Rover 13,5 mil. Så selv med største bil i dag kommer jeg lenger enn jeg gjorde den gangen med en liten/mellomstor bil. henholdsvis 12,5% lenger og 160% lenger kjørt. med stor og liten bil (Lov meg for all del å ikke vise dette til Støre & co) Forbruksbildet på båt kontra bil mtp forbruk/nm er nok likt med ny teknologi og lettere løsninger?
Så til båtpriser kontra f, eks bil eller ferie. Det er rart at båtfolket forventer å kunne ha "gratis båt" mens de som handler bil, eler reiser på ferie for samme pengene må finne seg i at pengene forsvinner, mens man sitter igjen med "bare" opplevelsene? En i familien skal til "Granka" i sommer. to små og to store. på badelandhotell. det blir 60K takk! det er ikke engang all inclusive. Dette er helt vanlig kummuneansatte, ikke noe montebellofolk. tror de er representative. Tre av mine biler, innkjøp for 15 år siden til ca 2,5 mill, i dag ca 0,- hva med båt til tilsvarende verdi på disse 15 årene? Folk forventer det samme? En kjenning lurte på om hans mor ble "ripped off" da Frydenbø kun ville gi 300k i innbytte for en Volvo hun ga 525K for for under 2,5 år siden og 20K km. En annen jeg snakket med regnet med et tap på ca en mill for en tesla X han kjøpte for 6 år siden. Den siste er selvsagt ikke reellt tap direkte ettersom han ville brukt mer diesel eller bensin på de drøyt 400K kjørte km med en fossilbil kontra Teslaen, Men da ville igjen både inngangspris være lavere ettersom mva kan trekkes fra på fossilbil, og Tesla ikke har noen mva., (ja, den blir brukt i næring) og annenhåndsverdi forhåpentligvis høyere, selv om man i begge tilfeller i realiteten betaler for miljøavfall?
Miljøavfall må det også kunne sies å være om man kjøper disse oppbrukte og utdaterte åttitallsbåtene. Jeg kan ikke fatte at noen vil seg så vondt å kjøpe slikt, og endatil forvente at man "får tilbake pengene". For hver dag som går, og ny eier må man se for seg at dette blir umulig å selge med mindre man koster på det betydelig i form av motor eller annet teknisk utstyr. Da kan man få igjen muligens bortimot det halve av det man investerer kanskje? Ja jeg har hatt mye slikt søppel, og har "litt" fortsatt. ikke tapt noe på det heller siden det ikke er solgt. Har Nidelvsnekke, Askeladden og Saga landstedsbåter, og Beneteau seilbåt, samt en Ferrocement seilbåt. Alt "åttitallssøppel" :-) så vet litt om det! men det er som bestemor pleide å si "lykken er mye større enn oppførselen" Så ikke forvent at dette fortsetter er min helt klare spådom, kvalifiserte sådan..
Det er heldigvis utarbeidet ordninger for gjenvinning av gamle båter.
Siden jeg kom inn på bestemor, og at det menes at alt var bedre før. En familie brukte ca 60% av inntekten sin på mat gjennom syttitallet, i dag er tilsvarende tall hva? ca 15%.. så kjøttdeigen kan definitivt følge dieselprisen oppover før vi har det like "bra" som i "gamle dager"..
Ha en fin båtsommer alle båtfolk. husk å bruke opp alt! Det er ikke lommer i siste siilkeskjorta, og man skal (i følge boka) ikke kaste perler for svin :-)