zooper
Jeg har i en del år fulgt nøye med på seibåter fra åttitallet til 2010-tallet, i klassene 25-26 fot, 33 fot, samt trelugars cruisere i 35-40 fot (med ett rat)t, og 40-46 fot (med to ratt).
Med covid gikk prisene til himmels, og det etter en kontinuerlig svak stigning i kanskje fire-fem år på rad forrut for covid. I dette tidsrommet har antall fritidsbåter økt med 50% i følge noen eksperter på slikt. Under covid og fram til våren i år gikk båtene fortere unna enn normalt.
Nå midtveis i sesongen legges det ut 4-500 fritidsbåter for salg hver dag. Jeg ser nå en god del annonser som legges ut for andre gang i år (hver står i 60 dager). Det merkelige er at mange av optimistene som ikke fikk solgt i vinduet mars-mai, ikke setter ned prisen i andre runde. Vettuge kjøpere neddiskonterer ifht gjenværende bruk i sesongen (ikke bare kortere nå, men folk har lagt ferieplaner for lengst), reduserte muligheter for ønsket båtplassbeliggenhet og full kost for ønsket båtplass, nærstående opplagsarbeider og kost, bundet kapital, osv. Flere av disse selgerne har fortsatt å prise båtene sine 25-50% høyere enn de typisk kunne kjøpes for våren for tre år siden. Flere har kostet på en god del nytt og dyrt utstyr de siste to årene, men fremstår ikke noe bedre utstyrt en gjennomsnittsbåten av samme modell (utstyret er bare nyere) - men de tror kanskje en ny vindj til 25.000,- er verdt veldig mye mer enn en som er ti år gammel?
Før covid var det like mange som året før som tenkte å selge båtene sine, men valgte å sitte på dem pga reiserestriksjoner. Mange nye eiere som gikk lei kom til på toppen. Noen meglere jeg har snakket ned sa de måtte stoppe noen budgivere når de gikk helt amok (to hundre tusen over gjengs verdi for en båt til 800.000-1.000.000.
Mange nybegynnere kjøpte feil båt, mange fant at båt ikke var greia i det heltatt, og flere sjøulker som var klare for land - alle sammen forsøker nå å selge samtidig. Det er så langt ute i sesongen mange flere båter til salgs enn normalår - det pleier å tørke opp litt så sent pp sommeren, men ikke i år. Man kan lese av annonsetekstene på mange av de med høyest relative pris at de ikke har hatt båtene mer enn et par tre sesonger - altså mange ferskinger.
Det er nok veldig mange som har betalt blodpris, som at på til har investert mange båtpenger i nytt dyrt utstyr, som enda ikke innser at de vil gå på et større tap på begge deler (nange trodde kanskje de ville eie båten i ti år, og at 50-100 båtoenger fordelt pp denne tiden gar ok - men ikke å svi dem av ved salg om to år. En del av disse som ikke fpr oengene tilbake i år vil legge sin lit til våren, men fortsatt gå glipp av vinduet med fortsatt for høye priser - og så kommer det en "reality check", etterfulgt av prisras.
Jeg er skråsikker på at vi vil se en nedgang i priser våren 2023, som vil øke midtveis i sesongen og igjen på slutten av året - selv om nybåtprisene kan øke. Og våren 2024, da faller det for fullt - høy eller lav rente, hly eller lav inflason og strømkost. Hovedgrunnen er at det har blitt oversolgt båter og at etterspørsel vil rase som følge av svunnet båtdrøm mer enn endret økonomi.
Jeg ser samme tegn i leiemarkedet. Det koster nå det samme å leie en 36 foter som det kostet å leie en 46 foter av samme år/merke forut for covid. Det ligger også flere båter til leie så sent i sesongen enn det i fjor og årene forrut på dette tidspunktet, mange med ledig tid midt i fellesferien. Båtplasser ligger det flere av også, og vesentlig dyrere enn forut for covid. Havnesjefen nedfor der jeg bor sier at det helt klart er noe på gang.
I havnene bortover har jeg på en finværsdag med fri aldri sett færre tomme båser.
En større andel av båtene til salgs i år, sammenliknet med tidligere år, har i følge annonsetekstene enda ikke fått vårpussen - og vi er nå to uker inn i skoleferien.
Det blir spennende å se antall averterte båter utover høsten og vinteren. I fjor var det veldig få - og en stor andel til fantasipriser (som naturlig nok ble lagt ut igjen i våres, etter mange titalls tusen i påløpte eiekostnader og mye arbeid).
Dette er bare mine observasjoner og betraktninger på de båttypene jeg liker å følge. Etter finn blokkerte bakdøra-trikset for å søke opp gamle mobilannonser, så har jeg sluttet å føre ordentlig statistikk - og det er noen år siden.
Du kan kalle meg en krakk om båtprisene ikke har gått ned med minst 10-20% innen juni 2024.
Hadde du tenkt til å selge eller leie ut båt eller båtplass burde du fått det unna i april i år senest. Skal du kjøpe bør du vente til tidlig sommer 2023 eller 2024.
Jeg tror ikke på billigsalg til høsten, i allefall ikke nok til å dekke opplagskost, etc. Det vil kun være få båter avertert, dog flere enn normalt. Men, om du skampruter med mange er nok oddsen bedre enn før, at du møter en som er skikkelig desperat eller dritt lei. For, nybegynnerenes tid er over for nå. Markedet framover vil styres av de erfarne dom fortsatt vil være pp sjøen. De erfarne vet hva båtene er verdt, tror på prisreduksjon, kjenner kostnadene og arbeidet med å sitte ked båt fram til neste sesong - og gidder ikke kjøpe til høsten med mindre de gjør et kupp blant det lille utvalget som de på det tidspunktet kan velge mellom (framfor å vente til våren). Ergo vil ikke kjøpere og selgere bli enige før selger har fått mørne over vinteren, og kanskje en stund lenger.
Skulle jeg inngått et veddemål så vet jeg hva jeg hadde veddet på. Hadde jeg veldig lyst på å kjøpe meg båt nå eller oppgradere, ja så tror jeg at jeg hadde lykkes overtale meg selv til å vente.