Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Problemet med denne diskusjonen er at det finnes få studier, enda ferre som er allment tilgjengelig, og knapt noen her inne som sitter på noe som helst sv televsnt fsktagrunnlag. Da blir det til synsing, og noe mer kvalifisert enn annet.

Hva gjelder økning i antall båter så er dette bare en kvalifisert gjetning fra min side. Båtlivsundersøkeksen forrut for covid viste en økning på 20% siden forrige måling - til snaut 1 mill fritidsbåter!!! (en undersøkelse som forøvrig sa at en av fire nordmenn disponerte båt, men også at 3/4 av disse brukte den færre enn 15 dager i året. Jeg kjenner ikke til noen ny måling siden den forrut for covid, men antar at etterspørselen i den perioden som har vært nå sannsynligvis ligger enda høyere. Jeg antar også at båtbruken har økt ila covid, og at flere derfor er mettere på båtlivet nå enn før - nå som de etter flere sessonger på rad har hatt lite annet å ty til. Flybransjens problemer nå, passproblemer, osv har nok en liten effekt i samme retning som covid (men mindre), og vil få enkelte til å prioritere båt også i år mens de ellers ville kvittet seg med den, men så være virkelig sprekkmette til høsten. Så kan man legge til økte renter, lavere disponibel inntekt og inflasjon (vil påvirke dyrere båter aller mest), osv.

Selv uten vitenskspelige studier å vise til så er jeg overbevist om at det ikke bare har tilkommet mange nye båter de siste årene, men også at mange flere har skiftet hender enn prene før, med dertil økte priser - og at andelen med mindre båterfaring også er større enn før. Sistnevte er ikke utelukkende ressonering, men også noe som jeg merker både ute i havner og på forum.

Jeg leser nok godt over gjennomsnittet antall annonser, og har gjort det i mange år. Det har virkelig slått meg den andelen annonser som i år viser til båter som midt på sommeren enda ikke er pusset, andelen selgere som skriver om lite bruk, andelen selgere som skriver om kort eierforhold eller første båt, andelen selgere som snakker om aspekter med båten de ikke har kjennskap til, etc, etc. Det for meg er i seg selv tegn på at ting er i gjære.

Når det kommer til antall båter for salg totalt sett så kan jeg ikke si noe definitivt - jeg har ikke tilgang pp slik statistikk, fører heller ingen statistisk slik jeg en gang gjorde, og jeg er kun interessert i noen båtsegmenter. For de båtene og båthavnene jeg derimot interesserer meg for (både leie og salg), så kan jeg aldri huske å ha opplevd å være i nærheten av så mye å velge mellom. Jeg velger å tro at dette hverken er tilfeldig eller selektiv persepsjon. Det samme gjelder andelen annonser for båter som annonseres for n'te gang for den samme prisen som ligger høyere for båtmodellen enn jeg knapt har sett før (uten at eksemplaret verdimessig skiller seg ut). Jeg merket tendenser til det samme i fjor også - men langt fra så mye som nå. Jeg kjenner på neg at det er en større andel innbilske selgere enn for tre år siden (og kanskje også kjøpere). Da blir det kjøpere og selgere som ikke blir enige før sessongen dabber helt av. Og, når ny sessong følger to-tre kvartal senere, da er desperasjonen stor blant en god del selgere.

Selvfølgelig vil været spille en stor rolle også - og det har jeg null forutsetninger for å spå - tiden får vise.

Så mye sagt - jeg ser ingenting som kan argumentere for at båter i mine segmenter vil øke i pris - utover at nybåtprisenebvil gjøre det. En grunn til dette er at jeg ikke følger rimeligere båttyper uten bomulighet (den dessidert største markedsandelen for nye båter med over 40% av alle båter). En annen grunn er at jeg tror at mine segmenter (sstore dyre seilbåter) er langt mer oversolgt. En tredje grunn er at jeg tror folk flest vil få strammere økonomibtil neste år (eller være bekymret), og større båter med bomuligheter koster flesk og er et luksus man kan bytte i mye annet billigere snacks. Forbrukerpessimismen er nå større enn på lenge - og det er fakta. Forbrukeroptimismen forrut for covid var på topp - det er igså fakta.

Jeg er hellig overbevist om at mange vil få seg en ny realitetsorientering om ikke så lenge - at båten man eier ikke lenger er så heit som den var i mai 2022, og at pilene fortsetter å peke nedover.

Selvfølgelig vil enkelte tro at et lite restlager på høsten, med overvekt av råtne og fortsatt overprisede eksemplarer som selger ikke fikk solgt - at disse annonserte prisene gjenspeiler markedsverdien. Markedsverdien er lettere å stadfeste når båter selger som varmt hvetebrød, og det skjer vår og tidlig sommer - ikke høst og vinter. Det du ser nå er ferfor siste dans før musikken på årets fest slutter å spille.

Tiden får vise - til neste sommer har vi facit.

zooper

zooper

Problemet med denne diskusjonen er at det finnes få studier, enda ferre som er allment tilgjengelig, og knapt noen her inne som sitter på noe som helst. Da blir det til synsing, og noe mer kvalifisert enn annet.

Hva gjelder økning i sntall båter så er dette bare en kvalifisert gjetning fra min side. Båtlivsundersøkeksen forrut for covid viste en økning på 20% siden forrige måling til snsut 1 mill fritidsbåter (en undersøkelse som forøvrig sa at en av fire nordmenn disponerte bår, men igså at 3/4 av disse brukte den færre enn 15 dager i året. Jeg kjenner ikke til noen ny måling siden forrut for covid, men antar at etterspørselen i den perioden sannsynligvis ligger enda høyere. Jeg antar også st båtbruken har økt ila covid, og at flere derfor er mette pp båtlivet gor en stund - nå som de etter flere sessonger på rad har hatt lite annet å ty til. Flybransjens problemer nå, passproblemer, osv har nok en liten effekt i samme retning nå, og vil få enkelte til å prioritere båt også i år, men så være virkelig sprekkmette. Så kan man kegge til lkte renter, lavere disponibel inntekt ogs inflasjon (vil påvirke dyrere båter), osv.

Selv uten vitenskspelige studier å vise til så er jeg overbevist om at det ikke bare har tilkommet mange nye båter de siste årene, men også at nange flere har skiftet hender, med fertil økte priser - og at andelen med mindre båterfraing også er større enn før. Sistnevte er ikke utelukkende ressonering, men også noe som jeg merker både ute i havner og på forum.

Jeg leser nok godt over gjennomsnittet antall annonser, og har gjort det i veldig mange år. Det har virkelig slått meg den andelen annonser som viser til båter som midt på sommeren enda ikke er pusset, andelen selgere som skriver om lite bruk, andelen selgere som skriver om kort eierforhold eller første båt, eandelen selgere som snakker om aspekter ced båten de ikke har kjennskap til, etc, etc. Det for meg er i seg selv tegn på at ting er i gjære.

Når det kommer til antall båter for salg totalt sett så kan jeg ikke si noe definitivt - jeg har ikke tilgang pp statistikk, fører ingen statistisk slik jeg en gang gjorde, og er kun interessert i noen båtsegmenter. For de båtene og båthavnene jeg derimot interesserer meg for (bpde leie og salg), så kan heg sldri huske å ha opplevd å være i nærheten av så mye å velge mellom. Jeg velger å tro at dette hverken er tilfeldig eller selektiv persepsjon. Det samme gjelder andelen annonser for båter som annonseres på n'te gang for priser som ligger høyere for båtmodellen enn jeg knapt har sett før for modellen (uten at de verdinessig skiller seg ut) - uten prisreduksjon ved gjentatt annonsering (og jeg merket tendenser til det samme i fjor også - men langt fra så mye som nå). Jeg kjenner at det er en større andel innbilske selgere enn for tre år siden (og kanskje også kjøpere). Da blir det kjøpere og selgere som ikke blir enige før sessongen dabber helt av. Og, når ny sessong følger to-tre kvartal senere, da er desperasjonen stor blant en god del selgere.

Selvfølgelig vil været spille en stor rolle også - og det har jeg null forutsetninger for å spå.

Så mye sagt - jeg ser ingenting som antyder fortsatt høye priser for båter i mine segmenter vil øke - utover at nybåtprisene. En grunn til dette er at jeg ikke vurderer rineligere båttyper uten bomulighet (den dessidert største markedsandelen for nye båter). En annen grunn er at jeg tror at mine segmenter er langt mer oversolgt. En tredje grunn er at jeg tror folk flest vil få strammere økonomibtil neste år (eller være bekymret), og større båter med bomuligheter koster flesk og ercet luksus man kan bytte i mye annet billigere snacks. Forbrukerpessimismen er nå større enn på lenge - og det er fakta. Forbrukeroptimismen forrut for covid var på topp.

Jeg er hellig overbevist om at mange vil få seg en ny realitetsorientering om ikke så lenge - at båten man eier ikke lenger er så hot som den var i mai 2022 og at pilene fortsetter å peke nedover.

Selvfølgelig vil enkelte tro at et lite restlager på høsten, med overvekt av råtne og fortsatt overprisede eksemplarer som selger ikke fikk solgt - at disse annonserte prisene speiler markedsverdien. Markedsverdien er kettere å stadfeste når båter selger som varmt hvetebrød, og det skjer vår og tidlig sommer. Det du ser nå er siste dans før musikken på årets fest skutter å spille.

Tiden får vise - til neste sommer har vi facit.

• Create New...