zooper
slogmaaken skrev for 1 time siden:Tror det er umulig å spå, selv om mye tilsier at prisene går ned på brukte båter fremover, er det mye vi ikke har kontroll over. For alt vi vet kan vi stå i en ny pandemi neste sommer, eller sommeren deretter...ting har vist seg å skje uhyggelig fort og uventet. Norgesferie kan bli det trygge og gode alternativet i fremtiden, nye båter stiger i pris. Alt blir dyrere...flere har fått smak på båtlivet etter coronaen osv.. Selv var jeg usikker om jeg skulle kjøpe båt nå eller avvente, men da rette båt dukket opp kjøpte jeg, så får det bare gå som det går, båt må man ha 😀
Noen utfall er nok mer sannsynlig enn andre...
Er man en erfaren båtmann uten båt - og lengselen er stor. Da er forutsetningene for å kjøpe en båt man kan eie i mange år store. Da spiller prissvingningene en mindre rolle - løp og kjøp! Men, jo mer uvant med båtlivet man er, desto større er sannsynligheten for feilkjøp - og da kan byttekostnadene bli relativt store og man bør være beredt på å ta et tap. Det betyr kanskje ikke all verdens om man kjøpte en båt som ikke gjorde veldig stort innhugg i ens disponible midler. Men har man gravd dypt i lommeboka???
Er man nå i juli på jakt etter en båt det finnes nok av, og man har et budsjett på feks en million, og man ser for seg ordinær bruk - da ville jeg rådet selv de erfarne til å tøyle "må ha" syken og vente en stund og heller leie i mellomtiden.
Tenker man feks i baner av en ti år gammel Bavaria seilbåt på over 40 fot, til ca en mill, og du skal ha den innerst i Oslofjorden - da må du regne med 40-50.000,- i opplag og båtplass, 15.000,- i forsikring, og 10% i; verditap, kapitalkostnader, vedlikehold og utskiftning av utrangert eller utslitt utstyr - og da gjør du arbeidet selv. Vi snakker om en kost på 75-150.000,- avhengig av hvor optimistisk eller pessimistisk man er, og hvor mye forutsett og uforutsett som kommer. Forventer du et ekstraordinært prisfall på selv kun 5% over normalen kan du da legge på 50.000,- til på toppen. Selv med dagens leiepriser kan du leie veldig mye båt i samme klasse for de pengene - veeeeldig mye. Ikke nok med det, du slipper arbeidet til høsten og til våren, samt at du reduserer økonomisk risiko da nedsiden sannsynligvis er større enn oppsiden. Da du heller ikke binder kapitalen står du også mer fritt ifht endrede behov eller endringer i økonomisk handlingsrom. Alle pengene du sparer kan du da til våren putte i alt fra å ta ut ubetalt ferie til etterlengtet utstyr - eller rett og slett en enda bedre båt.
Er du mindre vant med båtlivet er kanskje argumentet for å leie en sessong eller tre enda større - for å finne ut av i hvilken grad båtlivet faktisk er noe for en, samt hvilke båtbehov en har.
Setter du bort alt arbeidet med opplag, service, reparasjoner, båtpuss, installasjon av nytt utstyr, riggsjekk, etc (feks hos Orust i Sverige) - ja da kan du fint legge på 50-100.000,- til på kostnadene du har over vinteren. For de fleste av oss her inne på båtplassen er ikke det et tema.
I alle tilfeller - dette er ikke et tidspunkt jeg med god samvittighet kan anbefale annet enn å vente til våren med å kjøpe (med visse unntak). Selv om jeg også skjønner at det kan slå begge veier så er jeg overbevist om at nedsiden er både større og mer sannsynlig enn oppsiden. Hva med dere andre? Når det kommer til å gi generelle kjøpsanbefalinger anbefalinger nå i Juli 2022 - anbefalinger som potensielt kan få stor betydning for folk? Sier dere "løp og kjøp", eller "sitt rolig å se an"?